Velký průzkum z Linky pomoci: Co trápilo Čechy v karanténě? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Velký průzkum z Linky pomoci: Co trápilo Čechy v karanténě?

S volajícími mluvili speciálně vyškolení interventi.
S volajícími mluvili speciálně vyškolení interventi. (Foto scom, ara)

Zavolat na infolinku 1212 a po přepojení si promluvit o svých starostech s psychologem. Takovou možnost měli všichni obyvatelé Česka od 25. března. Minulé pondělí byla linka ukončena. S čím se na ni lidé nejčastěji obraceli?

Stavy úzkosti a paniky, osamělost seniorů, »ponorka « v izolaci nebo náhlá zátěž rodičů, na které najednou přešla zodpovědnost za vzdělání dětí. To jsou témata, se kterými se lidé na linku první psychické pomoci ministerstva zdravotnictví obraceli.

Rodina a blízcí
První psychickou pomoc neboli krizovou intervenci vedli vyškolení interventi a psychologové. Mezi nimi i psycholožka Vendula Kolářová. „Volalo hodně lidí se vztahovými tématy. Lidé, kteří kvůli izolaci dlouho neviděli své blízké, nebo lidé z rozvedených rodin, kteří měli obavy, aby se děti při střídání nenakazily. Také volalo mnoho lidí se sebevražednými úmysly, protože ta doba byla hodně náročná na psychiku,” popsala Aha!.

Vypovídat se
Jak se člověku v takovém psychickém stavu po telefonu pomáhá? „Většinou volá rozrušený, ve strachu. Konzultanti jsou vycvičeni v tom, aby rychle dokázali zjistit, co se děje, zda je nějak ohrožen, a také dokázali zmapovat jeho potřeby, zda je například nutné ho odkázat na specializovanou službu. U velkého procenta těch lidí jde o to, aby v té krizi nebyli sami, vypovídali se, vypustili frustraci a následně třeba dostali možnost další péče,“ vysvětlila Kolářová. A jak se hovory lišily od těch, které krizové linky řeší běžně? „Linku obsluhovali interventi, kteří jsou zároveň zdravotníci, takže umí dát i zdravotní radu. Lišilo se to právě v tom, že lidé hodně volali s tématy ohledně zdraví. Se strachy, že když mají určité projevy, jestli mají koronavirus, co mají dělat a podobně,“ uzavřela Kolářová. Linka psychické pomoci byla 15. června ukončena, stále ale funguje zdravotní linka na čísle, na kterou se lidé mohou dovolat.

Pro zdravotníky pokračují
Brzy pro zavedení linky psychické pomoci pro běžnou populaci byla vytvořena i speciální linka pro zdravotníky. Ti v době koronaviru zažívali extrémní zátěž. „Tato linka bude nadále funkční, bude řešit problematiku psychické zátěže zdravotnických pracovníků v souvislosti s výkonem povolání již bez přímého vztahu k epidemii. Během svého působení prozatím odbavila sedm desítek intervenčních hovorů,” uvedla Povolná.

Nejvíce volali v březnu
Nejvytíženější byla linka hned po svém zřízení, tedy na konci března. Za den její pracovníci odbavili i přes sto hovorů. Nejvíce, 161 lidí, tam volalo 27. března.

2500 hovorů
Linka byla určena všem občanům, kteří se v době koronakrize ocitli pod nepřiměřenou psychickou zátěží. „Za dobu svého trvání vyřídila kolem 2500 hovorů, kdy přibližně třetina byla skutečně intervenčních u lidí s psychickými obtížemi,“ uvedla mluvčí ministerstva zdravotnictví Renata Povolná. Linka byla ukončena, protože počet hovorů ve vztahu ke koronaviru razantně klesl.

Kde najít pomoc teď?
Ačkoliv linka ministerstva zdravotnictví byla ukončena, stále u nás fungují další krizové linky, kam se lidé v případě, že si se svými problémy neví rady, mohou obrátit. Jde například o Senior telefon organizace Život 90 na lince 800 157 157, nebo o Linku první psychické pomoci ústavu Cesta z krize na čísle 116 123. Další čísla najdete na webu www.capld.cz.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.