Pečovatelka z domova důchodců vkazuje: Babičky i dědečci se bojí | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Pečovatelka z domova důchodců vkazuje: Babičky i dědečci se bojí

Marta Martinátová (57, v bílé roušce) s klienty.
Marta Martinátová (57, v bílé roušce) s klienty. (Foto Domov Odry)

„Pro seniory je nejhorší pocit izolace!“ To říká ošetřovatelka Marta Martinátová (57), která pečuje o seniory v oderském domově důchodců. Popsala, jak moc koronavirus stařečkům zkomplikoval život.

„Prosím vás všechny, kteří máte starší rodiče v domovech nebo bydlící doma, volejte jim častěji. Ptejte se, co dělají, co měli na oběd, jak se mají. Mějte o babičky a dědečky zájem. Je jim smutno, bojí se a ptají, kdy to skončí,“ vyzvala příbuzné seniorů Marta Martinátová, která v Domově Odry na Novojičínsku pracuje už 28 let. Režim se úplně změnil. Společné výlety na zmrzlinu či pivo odpadly. Těžší je i komunikace. „Naši práci změnily třeba ochranné pomůcky. Za rouškami a štíty je těžší se seniory hovořit. Mnozí byli zvyklí odezírat ze rtů, to teď vůbec nejde. O zrušených společných aktivitách, na které byli dlouho zvyklí, ani nemluvě,“ vylíčila pečovatelka. Babičky a dědečkové jsou často vystrašení. „Sledují televizi a zprávy je někdy opravdu válcují. A tak se snažíme situaci odlehčit. Zpočátku se nás kvůli rouškám a štítům lekali. Z legrace jsme jim říkali, že jsme astronauti a letíme do kosmu,“ popsala ošetřovatelka.

Zatím se drží
Na rozdíl od mnoha jiných podobných zařízení je na tom Domov Odry velmi dobře, co se koronaviru týče. „Musím to zaklepat na dřevo, testováni byli všichni naši zaměstnanci i klienti s negativním výsledkem,“ oddechla si ředitelka domova Pavlína Koláčková.

Testy každý týden
Všechny testy byly v Domově Odry dosud negativní. Testováním prochází každý klient i zaměstnanec domova jednou týdně.

Jak je nevylekat?
Způsob komunikace se seniory je v současné době mimořádně důležitý. „O všem, co se děje, je potřeba s nimi pohovořit. Klidně, srozumitelně. Musíme mluvit i dostatečně hlasitě s výbornou artikulací, protože klienti přes roušku zkrátka hůř rozumí. Jíkavý, příliš vysoký či chraplavý hlas je nevhodný a může zneklidnit,“ vysvětluje Marta Martinátová.



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.