Unikátní nález Národního muzea: 432 milionů let stará rostlina! | Ahaonline.cz

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Unikátní nález Národního muzea: 432 milionů let stará rostlina!

Nově objevená zkamenělina má pouhých 6 cm!
Nově objevená zkamenělina má pouhých 6 cm! (Foto Národní muzeum, Wikipedie)

Nález až z prvohor se 150 let skrýval ve sbírkách Národního muzea! To, co archiváři kdysi označili za mořskou řasu, je ve skutečnosti nejstarší a největší známý zbytek suchozemské rostliny na světě! Sopečné horniny ji zasypaly před 432 miliony let!

Jde o cooksonii, vyhynulý prehistorický druh rostlin, které dosahovaly jen několika centimetrů a měly velmi jednoduchou stavbu. I tak ale souš naší planety pokrývaly již v prvohorách. Vědce navíc překvapila i její velikost. Má zhruba šest centimetrů, dosud známé nálezy nejstarších rostlin z Irska mají pouhých pár milimetrů!

Byla zelená
Dlouho se předpokládalo, že tyto první rostliny nemohly fotosyntetizovat, podle paleontologa Kevina Boyce ani nebyly zelené. „Český nález ale tuto teorii zcela vyvrací,“ uvedl vedoucí paleontologického oddělení Národního muzea Jiří Kvaček.

Produkovala kyslík
Nově nalezený exemplář totiž měl dost velký stonek na to, aby rostlina mohla zajistit funkce fotosyntézy, rozvodu vody a živin. A to znamená, že už produkovala kyslík! „Byla schopna samostatné existence,“ doplnil Kvaček, který tyto závěry spolu s kolegy z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu české akademie věd publikoval v prestižním vědeckém časopise Nature Plants.

Uvidíte ji

Vzácnou fosilii si budou moci prohlédnout i návštěvníci. „Rostlina bude k vidění zřejmě při otevření Národního muzea, jež se plánuje na rok 2019,“ upozornila mluvčí Národního muzea Šárka Bukvajová.

Hodili ji do bedny
Zkamenělinu našel známý francouzský inženýr a paleontolog Joachim Barrande (1799 – 1883) u středočeských Loděnic. Jeho sbírka se později dostala do Národního muzea. Fosilii ale nikdo nevěnoval pozornost, zastínily ji nálezy prvohorních trilobitů. Určili ji jako řasu nejasného zařazení a uložili do bedny ve sklepě. Tam 150 let ležela zapomenutá, než se depozitář před rekonstrukcí budovy stěhoval.

Nově objevená zkamenělina má pouhých 6 cm!

Pochází ze siluru
Zkamenělina pochází ze siluru, tedy části prvohor, nacházející se mezi mladším devonem a starším ordovikem. Časově spadá do období před 419 – 443 miliony let. V tomto období se už kromě řas vyskytovaly také suchozemské rostliny, některé už měly primitivní dřevo a lýko, chyběl jim ale kořenový systém a množily se výtrusy.

Takhle v prvohorách vypadaly cooksonie, jedny z prvních rostlin.

Odkázal vše muzeu
Barrande zkoumal ve středních Čechách území, které v prvohorách pokrývalo mělké moře. Své poznatky shrnul v díle Silurský systém středních Čech a v závěti odkázal své sbírky i knihovnu Národnímu muzeu.

Joachim Barrande