Nenaleťte při slevách: Prokoukněte fígly prodejců

Povánoční výprodeje a obří slevy útočí na zákazníky ze všech stran. Pokud vás slevy neodolatelně přitahují, měli byste se před nákupem vyzbrojit kromě peněz i informacemi. Jinak se může stát, že ze zdánlivě výhodné koupě se stane propadák.
1*Plánujte a rozvažujte
Bezcílné nákupy, byť zlevněných věcí, jsou pohromou pro vaši peněženku. Než vyrazíte na slevovou procházku, zkuste si promyslet, co by se vám mohlo hodit a co určitě nepotřebujete.
2*Zmapujte možnosti
Vyrážíte pořídit si ve slevách nějakou elektroniku? Předem si vytipujte značky, o které byste měli zájem, pročtěte recenze a hodnocení. Získáte tak přehled nejen o kvalitě výrobků, ale i o cenových hladinách, ve kterých se pohybují.
3*Poohlédněte se na více místech
Někteří obchodníci před začátkem slev zboží zdraží, aby mohli oslnit co nejvyššími slevami. Než vytáhnete peníze z peněženky, vyplatí se projít více obchodů a zjistit, jestli nenabízí zboží (i když s nižší slevou) levněji.
4*Zajímejte se o výši úspory
Nesahejte bezhlavě po každém výrobku s vysokou slevou. Nejvyšší slevy jsou totiž nejčastěji u toho nejlevnějšího zboží. A je rozdíl, jestli koupíte pračku se slevou 20 %, nebo ponožky se slevou 80 %. Zajímejte se proto o celkovou úsporu.
5*Nenaleťte na chyták 3 + 1 zdarma
Chyták se skrývá v lákadle 3+1 zdarma. Obchodník vám může v případě reklamace tvrdit, že na kus »zdarma« se záruka nevztahuje. Pak ale musí prodejce určit, který kus je »dar«. A pokud není možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
6*Propočítejte si slevu
Spočítejte si, jestli uvedená výše slevy opravdu odpovídá původní ceně zboží. Podle zákona musí být u zboží uvedena původní cena, výše slevy a nová cena. Někteří obchodníci totiž s čísly poněkud čarují, jinde se můžou splést. Jistotu získáte vlastním výpočtem.
7*Znejte svá práva
Tvrdí vám prodejce, že kvůli slevě není možné zboží reklamovat? Nesmysl! „Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců,“ vysvětluje Lukáš Zelený ze spotřebitelské organizace dTest. Výjimkou jsou výrobky zlevněné kvůli nějaké vadě. „Pro takovou vadu zboží reklamovat nelze, na ostatní vady daného zboží záruka platí. Důvod slevy by měl být potvrzen na dokladu o koupi,“ říká Zelený.
8*Platí sleva pro všechny?
Některé slevy můžou být spojeny s určitými podmínkami. Platí třeba jen při nákupu zboží nad určitou částku, nebo vyžadují členství v zákaznickém klubu. Zajímejte se proto o podmínky slevy dřív než u pokladny.
Rada: Sleva musí »sedět«
„Láká-li obchodník na slevy, vždy musí být na zboží uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud vám čísla na cenovce nesedí, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách pěkně draho,“ radí Lukáš Zelený z dTestu.