Naletěli jste podvodnému e-shopu? Využijte chargeback! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Naletěli jste podvodnému e-shopu? Využijte chargeback!

(ilustrační foto)
(ilustrační foto) (Profimedia.cz)

Pokazil vám svátky podvodný e-shop? Objednali jste si dárky, zaplatili předem a nemáte zboží ani peníze? Pokud jste za nedodané zboží platili kartou, máte šanci získat peníze zpět. Pomůže vám tzv. chargeback. Ale bude vás stát trochu úsilí i času.

Čekáte trpělivě už několik týdnů na objednanou a zaplacenou zásilku? Nestyďte se a začněte obchodníka bombardovat emaily a telefonáty a vyžadovat buď zboží, nebo vrácení peněz. „Pokud prodávající není ochoten či schopen svou povinnost splnit, je možné od kupní smlouvy odstoupit a domáhat se vrácení zaplacené kupní ceny,“ potvrzuje advokát Miroslav Hájek z poradenské kanceláře Vilímková Dudák & Partners. V případě, že prodejce nereaguje, můžete se obrátit na soud.

Existuje ale i další cesta. „Druhou možností je domáhat se vrácení zaplacené částky u banky – vydavatele platební karty, jejímž prostřednictvím bylo za zboží placeno. Jedná se o službu chargeback,“ radí advokát. Největší využití má tato služba při problémech se zahraničními obchodníky. 5 kroků k vrácení peněz

1. Kontaktujte obchodníka

Nedorazilo vám zaplacené zboží? Dřív, než vyrazíte se stížností do banky, obraťte se s reklamací na obchodníka, u kterého jste zboží nebo služby zaplatili. Teprve, když obchodník nereaguje na vaše emaily a telefony, kontaktujte svou banku.

2. Vyrazte do banky

Dělá obchodník »mrtvého brouka«? „Veškeré problematické karetní transakce by měl držitel karty co nejdříve reklamovat v bance, která vydala kartu, k níž byla transakce zaúčtovaná,“ potvrzuje Petra Kopecká z Raiffeisenbank.

3. Připravte si papíry

Aby mohla banka zahájit zahájení proces vrácení peněz, je potřeba doložit řadu dokladů. „Např. doklad o zaplacení a dokumentaci s informacemi o službě či zboží, veškerou komunikaci držitele karty s obchodníkem,“ vysvětluje Patrik Madle z ČSOB.

4. Smiřte se s čekáním

Banky vyřizují reklamace zneužití karty rychle, peníze byste měli mít na kartě přispané do několika dnů od podání reklamace. Pokud je reklamace složitější (např. si banka není zneužitím karty jistá), může si od vás vyžádat další dokumentaci nebo doklady, které by zneužití karty potvrdily. Pak se čekání protáhne.

5. Zamítnutí řešte s arbitrem

Zamítla banka vaši reklamaci jako neoprávněnou? Pokud jste si jistí, že jste byli poškozeni, můžete se obrátit se stížnosti na Kancelář finančního arbitra ČR www.finarbitr.cz.

Co je chargeback

Chargeback je jeden z kroků v reklamačním řízení, které probíhá mezi vydavatelskou bankou držitele platební karty a zpracovatelskou bankou obchodníka a zahájen je vždy z podnětu držitele platební karty, který se neprodleně obrátí s reklamací na svou vydavatelskou banku.

Jak to funguje

Banka, u které máte účet, předá všechny získané dokumenty bance nepoctivého obchodníka a požádá o vrácení peněz z jeho účtu. „Podklady předává banka i s reklamací v rámci chargebackové procedury přes systémy karetních asociací bance, která poskytuje akceptaci karet danému obchodníkovi pro vyřízení reklamace, ve složitějších případech má reklamační řízení více fází a je zde potřeba další součinnost klienta“ vysvětluje systém Patrik Madle.

Vrácení je zdarma

Bojíte se, aby chargeback nebyl dražší než peníze, o které jste přišli? Bát se nemusíte. „Držitele karty reklamace karetní transakce nic nestojí,“ říká Kopecká.

Přečtěte si
Josef124
24. 4. 2020 • 19:22

Podvodníci jsou všude, takže musejí být lidé opatrní, aby nějakému nenaletěli. Já pracuji ve skladu jednoho e-shopu, který prodává zdravou stravu a my rozhodně žádné zákazníky nepodvádíme. Hodně věcí si sami balíme, abychom zákazníkům prodali přesné množství semínek, ořechů a dalších věcí. Šéf nám na to objednal speciální váhu z https://www.vahy-vaha.cz/gastro-vahy , která váží přesně.

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.