Naletěli jste podvodnému e-shopu? Využijte chargeback!

Pokazil vám svátky podvodný e-shop? Objednali jste si dárky, zaplatili předem a nemáte zboží ani peníze? Pokud jste za nedodané zboží platili kartou, máte šanci získat peníze zpět. Pomůže vám tzv. chargeback. Ale bude vás stát trochu úsilí i času.
Čekáte trpělivě už několik týdnů na objednanou a zaplacenou zásilku? Nestyďte se a začněte obchodníka bombardovat emaily a telefonáty a vyžadovat buď zboží, nebo vrácení peněz. „Pokud prodávající není ochoten či schopen svou povinnost splnit, je možné od kupní smlouvy odstoupit a domáhat se vrácení zaplacené kupní ceny,“ potvrzuje advokát Miroslav Hájek z poradenské kanceláře Vilímková Dudák & Partners. V případě, že prodejce nereaguje, můžete se obrátit na soud.
Existuje ale i další cesta. „Druhou možností je domáhat se vrácení zaplacené částky u banky – vydavatele platební karty, jejímž prostřednictvím bylo za zboží placeno. Jedná se o službu chargeback,“ radí advokát. Největší využití má tato služba při problémech se zahraničními obchodníky. 5 kroků k vrácení peněz1. Kontaktujte obchodníka
Nedorazilo vám zaplacené zboží? Dřív, než vyrazíte se stížností do banky, obraťte se s reklamací na obchodníka, u kterého jste zboží nebo služby zaplatili. Teprve, když obchodník nereaguje na vaše emaily a telefony, kontaktujte svou banku.
2. Vyrazte do banky
Dělá obchodník »mrtvého brouka«? „Veškeré problematické karetní transakce by měl držitel karty co nejdříve reklamovat v bance, která vydala kartu, k níž byla transakce zaúčtovaná,“ potvrzuje Petra Kopecká z Raiffeisenbank.
3. Připravte si papíry
Aby mohla banka zahájit zahájení proces vrácení peněz, je potřeba doložit řadu dokladů. „Např. doklad o zaplacení a dokumentaci s informacemi o službě či zboží, veškerou komunikaci držitele karty s obchodníkem,“ vysvětluje Patrik Madle z ČSOB.
4. Smiřte se s čekánímBanky vyřizují reklamace zneužití karty rychle, peníze byste měli mít na kartě přispané do několika dnů od podání reklamace. Pokud je reklamace složitější (např. si banka není zneužitím karty jistá), může si od vás vyžádat další dokumentaci nebo doklady, které by zneužití karty potvrdily. Pak se čekání protáhne.
5. Zamítnutí řešte s arbitrem
Zamítla banka vaši reklamaci jako neoprávněnou? Pokud jste si jistí, že jste byli poškozeni, můžete se obrátit se stížnosti na Kancelář finančního arbitra ČR www.finarbitr.cz.
Co je chargebackChargeback je jeden z kroků v reklamačním řízení, které probíhá mezi vydavatelskou bankou držitele platební karty a zpracovatelskou bankou obchodníka a zahájen je vždy z podnětu držitele platební karty, který se neprodleně obrátí s reklamací na svou vydavatelskou banku.
Jak to fungujeBanka, u které máte účet, předá všechny získané dokumenty bance nepoctivého obchodníka a požádá o vrácení peněz z jeho účtu. „Podklady předává banka i s reklamací v rámci chargebackové procedury přes systémy karetních asociací bance, která poskytuje akceptaci karet danému obchodníkovi pro vyřízení reklamace, ve složitějších případech má reklamační řízení více fází a je zde potřeba další součinnost klienta“ vysvětluje systém Patrik Madle.
Vrácení je zdarmaBojíte se, aby chargeback nebyl dražší než peníze, o které jste přišli? Bát se nemusíte. „Držitele karty reklamace karetní transakce nic nestojí,“ říká Kopecká.