5 omylů ve zdravé výživě: Nevěřte neustále omílaným mýtům! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 25. května 2024

Svátek slaví Viola, zítra Filip

5 omylů ve zdravé výživě: Nevěřte neustále omílaným mýtům!

Kokosový olej
Kokosový olej (shutterstock)

Zdravé stravování je trendem současné doby. Jenže jeho neblahým dopadem jsou i omyly a mýty, které kolem zdravé výživy kolují. Na mnohých není ani špetka pravdy... 

Kokosový olej
Tento novodobý mýtus zapříčinil, že se kokosový tuk prodává i v prodejnách zdravé výživy. Jenže na rozdíl od jiných rostlinných olejů a tuků má velmi vysoký obsah pro naše zdraví nevýhodných nasycených a málo prospěšných nenasycených mastných kyselin. Vyšší obsah nasycených mastných kyselin (jejich nadměrný příjem vede ke zvyšování cholesterolu v krvi ), má i v porovnání se zatracovaným palmovým tukem.

Agávový sirup
Často se hledá alternativa k nezdravému cukru, který zvyšuje hladinu krevního cukru. A právě agávový sirup je výrobci nabízen jako jedno z nejzdravějších sladidel. Zatímco cukr (sacharóza) se skládá z glukózy a fruktózy, sirup z agáve má vysoký obsah fruktózy. A z toho důvodu, na rozdíl od cukru, nezvyšuje hladinu krevního cukru. Jenže pokud je fruktóza v koncentrované podobě (sirup) a po konzumaci získanou energii nevyužijeme, ukládá se jako tuk. Nadměrná konzumace koncentrované fruktózy může vést ke ztukovatění jater či poškození ledvin.

Tmavé pečivo
Celozrnné pečivo je sice zdravější (obsahuje vitaminy, minerální látky a vlákninu) a tmavší, ale ne každé tmavší pečivo je celozrnné! Některé druhy se mohou přibarvovat např. karamelem nebo praženými obilovinami.
A jak poznat celozrnné pečivo? Pokud obsahuje alespoň 80 % celozrnných obilovin, jinak tak nesmí být označené.
Celozrnné pečivo je sice z hlediska správné výživy vhodnější, protože obsahuje více vlákniny. Jeho energetická hodnota je ale shodná s běžným pečivem.

Nízkotučné výrobky
To, že je nějaký výrobek »light« nebo nízkotučný ještě neznamená, že je i méně kalorický nebo zdravější. Například nízkotučné ovocné jogurty obsahují spoustu přidaného cukru. Hodně lidí navíc odlehčené výrobky konzumuje ve větším množství, a to může mít ještě horší efekt, než kdyby jedli jen »obyčejné« potraviny v přiměřeném množství. Pokud chcete zdravě jíst, je důležité si pročítat složení a tabulky výživových hodnot výrobků.

Z tuků se netloustne
Nadváha a obezita sice souvisí s hromaděním tuků, ale to je řízeno hormonálně, zejména inzulinem. A jeho uvolňování ovlivňují zejména sacharidy. Proto když někdo vyloučí z jídelníčku tuky, může si spíš zavařit a přivodit nedostatek pro organismus nezbytných esenciálních mastných kyselin i vitamínů rozpustných v tucích, které se pak nemají v čem rozpouštět. Denní příjem tuků se musí pohybovat okolo doporučeného množství a rozhodně nesmí klesnout pod 45 g. Při hubnutí záleží především na tom, jak jíme, jaké tuky konzumujeme a v jaké míře přijímáme sacharidy.



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.