Speciál o vývarech: Zaměřeno na léčivé polévky! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 1. července 2022

Svátek slaví Jaroslava, zítra Patricie

Speciál o vývarech: Zaměřeno na léčivé polévky!

Polévka je grunt!
Polévka je grunt! (Foto: Profimedia.cz)

Klasika, už babičky přece říkávaly, že »polívka je grunt« a také »lék na všechno«. Svatá pravda! Ani na to nepotřebovaly školy jako současní vědci v Kalifornii, kteří přišli na to, že poctivý slepičí, kuřecí nebo hovězí vývar zabírá na kdeco! Polévky jsou lepší než medikamenty, jsou prevencí, udržují nás v kondici, přispívají k mladistvému vzhledu.

Ano, poslední výzkumy z Kalifornie hlásí, že vývary z kostí nás vykurýrují, když útočí chřipky, angíny a další bakterie a viry. Posilují klouby, trávení, dále sliznice, pokožku, imunitní systém.

No schválně, tady je velká polévková analýza.  Spoustu věcí jste jistě neznali…
Víte například, že vývar »inhibuje migraci neutrofilů«, což volně přeloženo znamená, že ovlivňuje pohyb bílých krvinek, čímž snižuje vedlejší účinky zánětu v organismu napadeného chřipkou nebo podobným virovým onemocněním. Vývar také posiluje ledviny. Zkrátka s polévkou je to mnohem lepší.
Lékaři, kteří se »vědou« okolo polévky zabývají, zjistili, že je také důležité vařit polévku pomalu. Jedině velmi pomalý var – může trvat i několik hodin – totiž způsobí, že se z kostí a šlach, které na polévku použijeme, uvolní léčivé látky. Mezi nimi najdeme kolagen, ale i esenciální aminokyseliny jako prolin, glycin a glutamin. Právě ty příznivě působí na naše zdraví, ale i psychiku.
Kromě toho kostní dřeň a minerály v kostech obsažené napomáhají regeneraci krevních buněk, včetně již zmíněných bílých krvinek, které jsou zodpovědné za obranyschopnost organismu. Když navíc přidáte do polévky zeleninu, uvolňují se z ní další důležité výživné látky, které přidávají svůj účinek k celkově antivirovému a antibiotickému působení vývaru.

PŘÍZNIVÉ LÁTKY  V POLÉVCE
•    Kolagen a želatina podporují růst vlasů, regeneraci a zdravý vzhled kůže a pomáhají udržovat pevné nehty. Jsou blahodárné na kloubní výplň, posilují elasticitu chrupavky.
•    Glutamin je důležitou aminokyselinou pro imunitu (a při zátěži se spaluje několikrát rychleji, než aminokyseliny jiné). Kromě toho jde o medicvínu na syndrom dráždivého tračníku (část tlustého střeva).
•    To je oblíbený název nemoci moderní doby, která ztěžuje řadě lidí život. Jde o nespecifické bolesti břicha, nadýmání a poruchy stolice, o kterých západní medicína netuší, z čeho vlastně pocházejí. Zato však ví, že glutamin, obsažený v důkladném vývaru z kostí, je jednou z látek, schopných poskytnout úlevu osobám, které na podobné projevy trpí.
•    Glycin přirozeně detoxikuje tělo. Kromě toho podporuje zažívání a správné vylučování žaludečních šťáv.
•    Prolin příznivě působí na zdraví kůže. Také je důležitý pro udržení správné hladiny krevního tlaku, zvláště u osob, které mají tlak vyšší.
•    Želatina podporuje zdravé trávení, například tím, že chrání a zaceluje žaludeční výstelku. Pomáhá i trávení ostatních živin. To z něj činí další výborný lék na dráždivý tračník a věčné nadýmání s ním spojené.
•    Kostní dřeň je plná výživných látek. Podporuje činnost imunitního systému.
•    Minerály. Kosti čtyřnožců a ptáků jsou plné vápníku, hořčíku, sodíku a fosforu. Rybí kosti kromě toho obsahují jód. Bez těchto minerálů není uzdravení možné – jejich nedostatek vede ke zhoršení imunity i nervových funkcí, křečím a dalším nepříjemným projevům. A při pocení a horečce se samozřejmě vyplavují z těla rychleji. 

VÝVAR Z KOSTÍ DOBRÝ I PROTI CELULITIDĚ
Pro přípravu polévky je důležitý výběr kostí, ze kterých vývar děláte.
V dlouhých kostech se nachází žlutá dřeň, která obsahuje lipidy a tuky.
V plochých kostech (kyčelní a prsní kosti, žebra, lebka, páteř, lopatka a konce dlouhých kostí) se nachází červená dřeň a v ní kmenové buňky, které podporují imunitní systém a které vám dodají sílu.
Z chrupavek, šlach, kůže, vazů ale i z dřeně vytáhnete do vývaru kyselinu hyaluronovou a kolagen, který pomáhá léčit sliznici trávicího traktu a zvláčňuje pokožku. Takže pokud se chcete zbavit celulitidy nebo redukovat vrásky nezapomeňte přidat do vývaru hodně kuřecích pařátků a chrupavek.
Pokud budete mít ve vývaru hodně kolagenu, po vychladnutí vám pěkně zrosolovatí. Ideální je výběr kostí kombinovat a dávat od každé trochu. Určitě ale používejte jen kosti z ekologického zemědělství, ideálně od zvířat z volného výběhu.

POLÉVKOVÉ TRIKY

Jak přidávat zeleninu?
Zkuste pár fíglů, které používala už Magdaléna Dobromila Rettigová. Jednu polovinu dávky zeleniny (vcelku) dejte vařit se slepicí už od začátku. Zhruba čtvrt hodiny před koncem vývar přeceďte. Maso můžete nakrájené vrátit zpátky do hrnce nebo je použít třeba na slepici na paprice. Pak do hrnce dejte druhou polovičku zeleniny (nyní již nakrájené a osmahnuté na másle). Chcete-li, aby polévka strávníky nasytila z gruntu, zavařte do ní domácí nudle nebo kapání.

Co ve vývaru nechat
Nezáleží jen na tom, co vám chutná, ale i na tom, jak vám zrovna je. Jste-li zdraví, nechte ve vývaru po uvaření všechny přísady, tedy zeleninu, maso i zavářku. Zdravý člověk je schopen strávit jak bílkovinu, tak i vlákninu a sacharidy. Pokud ale ležíte zrovna s virózou a nějaká dobrá duše se vás pokouší vývarem zachránit, udělá nejlíp, když vám připraví čistý vývar, tedy přeceděný a bez masa i zeleniny. Metabolismus nemocného těla se tak nebude muset zatěžovat s rozkladem složitých bílkovin.


S tukem opatrně
Slepice zpravidla bývá tučnější než kuře, a tak je možné trochu tuku z povrchu polévky odebrat. Nedoporučuje se však odstranit všechen tuk. Například vitamin A, který se nachází v mrkvi, je rozpustný v tucích. Navíc byste se připravili o skvělou chuť. Pamatujte, že tuky jsou zdrojem energie, takže pokud vývar chystáte pro člověka oslabeného nemocí, který už má ale nejhorší za sebou, klidně nechte na hladině polévky plavat větší oka. Jestliže ho stále trápí horečky, lépe poslouží čistý vývar bez tuku.
Voda by při vaření měla jen lehce probublávat. Potom není třeba sbírat nečistoty na povrchu, vývar se pročistí sám. Při prudkém varu se naopak zakalí. Vývar, který nepoužijete, můžete zamrazit do kostek ve formičkách na led nebo v plastové misce. Zamrazit můžete i vařené kuřecí maso nebo z něj můžete připravit kuřecí salát.

JEJÍ MÍSTO NA JÍDELNÍČKU
Pokud má polévka vysoký obsah energie a dalších živin, je vhodné dát si ji jako hlavní chod.
Méně vydatná polévka může tvořit předehru k hlavnímu jídlu, protože podporuje žaludeční sliznici k trávení a mírným podrážděním zvyšuje sekreci žaludečních šťáv. Povzbuzuje motorickou funkci zažívacího traktu a vůní tepla a koření zvyšuje apetit a chuťovou pohotovost k jídlu. Zároveň lehce zasytí a my pak nesníme tolik z hlavního chodu, můžeme si nakládat menší porce, což je příznivé pro příjem energie, tuku, apod.
V neposlední řadě je velmi důležitá role polévky v pitném režimu. Podle výživových doporučení by měl dospělý člověk vypít denně 2,5 až 3 litry tekutin. Ne všichni jsou schopni této hranice dosáhnout běžnými tekutinami a polévka zde může k doplnění tekutin významně přispět.

Autor:  mich, ben, dan

Přečtěte si
NatasaZ
22. 12. 2018 • 01:35

Díky za tipy Musím podotknout, že dobrý vývar může vzejít jedině z masa, které pochází z dobře krmených zvířat. My si třeba kuřata chováme sami a abychom měli jistotu, že mají vše, co potřebují, nechali jsme si s rozložením jejich krmení poradit od firmy De Heus. Více info když tak tu: https://www.deheus.cz/vyrobky-a-sluzby/drubez

pelagie
17. 1. 2016 • 09:25

No jasně , udělejte si " silný"vývar, třeba z kuřete nebo slepice , a všechen ten sajrajt co do nich během výkrmu nacpou budete mít v talíři, takže dobrou chuť přátelé ......

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.