Cesta do hlubin chudákovy duše! Výzkum chování nemajetných Čechů: Frčí slevy a nákupy u Vietnamců!

Nákupem ve vietnamských tržnicích, sledováním slevových letáků, ale i půjčkami. Tak lidé nejčastěji bojují proti životnímu pádu na dno. Vyplývá to z publikace Příjmová chudoba a materiální deprivace seniorů, vydaná Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí. Šetření se účastnilo zhruba 20 tisíc lidí.
Situace není lehká. Chudá si v Česku připadá čtvrtina lidí starších čtyřiceti let, 21 procent padesátníků, 28 procent šedesátníků a 31 procent lidí starších sedmdesáti let. Nejčastěji přitom podle publikace svou chudobu pociťují lidé se základním vzděláním – plných 41 procent. U středoškoláků bez maturity je to 27 procent a u vysokoškoláků 11 procent.
Trpí starší ženy
„Znovu se potvrzuje, že subjektivní chudoba je výraznější u starších respondentů, žen a respondentů s nižším vzděláním,“ stojí v publikaci, podle které dokonce platí, že devět z deseti chudých lidí nad 65 let jsou ženy.
Kontrola cen
A jak se lidé snaží proti chudobě bojovat? Nejčastějším způsobem je kontrola ceny i u levného zboží a malých položek. Tuto možnost zaškrtlo 62 procent dotázaných. Necelých šedesát procent pak provádí veškeré opravy samo nebo se snaží nakupovat podle slevových letáků. Třetina lidí nakupuje ve vietnamských tržnicích a 44 procent v diskontech, kde jsou nižší ceny.
Muž vs. žena
„Některé formy úsporného spotřebitelského chování se zřetelně profilují jako ženské strategie – zejména sledování cen a nákupy u levnějších obchodníků, oproti tomu jsou muži k levnějším výrobkům podezíravější a snaží se ušetřit spíše na službách, které si mohou zajistit sami,“ píše se v publikaci.
Jak se třeba lidé snaží ušetřit?
Věk 40 – 49 60 – 69 80+
Často nakupuji u Vietnamců a u trhovců 31 % 35 % 21 %
Pravidelně nakupuji v levných diskontech 40 % 50 % 36 %
Sledují reklamu a letáky kvůli slevám 50 % 67 % 42 %
Kvůli slevám jsem ochoten/a zajet i dál 30 % 33 % 15 %
Zdroj: Spotřebitelé 2011
A kolik skutečně ušetří?
Částka chudá třída střední třída bohatá třída
Nezůstane mi nic 19 % 5 % 3 %
Do 500 Kč 18 % 6 % 2 %
501 – 1000 Kč 16 % 11 % 4 %
1001 – 1500 Kč 10 % 8 % 2 %
1501 – 2000 Kč 9 % 10 % 5 %
2001 – 2500 Kč 8 % 8 % 5 %
2501 – 3000 Kč 7 % 13 % 10 %
3001 – 5000 Kč 9 % 17 % 23 %
5001 – 10 000 Kč 3 % 15 % 17 %
Více než 10 000 Kč 1% 6 % 30 %
Zdroj: Spotřebitelé 2011