Jeden díl seriálu za půl milionu | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Jeden díl seriálu za půl milionu

Režisér Biser Architev rozmlouvá při ranním sezení s herci Romanem Vojtkem (vpravo), Andreou Kerestešovou a Oliverem Sieberem a dává jim několik užitečných rad.
Režisér Biser Architev rozmlouvá při ranním sezení s herci Romanem Vojtkem (vpravo), Andreou Kerestešovou a Oliverem Sieberem a dává jim několik užitečných rad. (Aha! – David Kundrát)

5:00 – Je přesně pět hodin ráno a v ranním šeru se k chatě Severák v Jizerských horách pomalými kroky šine muž, jenž vlastně rozjíždí natáčecí den seriálu Vyprávěj. Na obrazovkách České televize už běží několik týdnů a pomalu se šplhá na žebříčku sledovanosti k těm nejvyšším příčkám. Muž ve štábu přezdívaný agregátník zapíná proud a spouští veškerou techniku, aby mohly maskérky začít žhavit kulmy. Účesy z let šedesátých jim totiž dávají dost zabrat.

„Ani herci se nevyspí, chvíli po maskérkách musí být připraveni i oni. Pak nastupuje štáb, připravuje se scéna. Jako poslední přichází režisér,“ líčí sled událostí sychravého rána hlavní produkční Zuzana Konrádová. Bez ní by se asi seriál Vyprávěj neobešel, scénáře, denní natáčecí plán, lokace, ubytování, doprava, jídlo, ale i rozpočet, to všechno leží na jejích bedrech. Okolo osmé hodiny už se to na místě natáčení, tzv. place, hemží jako v mraveništi. „Herci si nejdříve procházejí texty a scény s režisérem, cvičí si nástupy a příchody. To všechno trvá tak patnáct minut, poté se dělá kamerová zkouška, točí se, ale ještě pořád se do toho mluví a až pak se jede naostro,“ popisuje Konrádová dopolední program.

Nestíháme, jídlo bude později

„Mám hlad, hrozný hlad,“ rozkřikuje se herec Roman Vojtek, hlavní postava seriálu. „Teď by se mělo podávat rizoto, které nám sem dovezli, jenže jsme ve skluzu, takže bude chladnout v hrnci a pak se asi sní studené,“ hrozí se Konrádová, ale na druhou stranu si pochvaluje, že mezi lidmi od štábu není nikdo, kdo by měl problémy s konzumací jídel, která se na jídelním lístku objevují převážně v kolonce hotovky. „Ve štábu máme pár vegetariánů, někdo má dělenou stravu, ale z herců není problémový nikdo. Tady se sešli velmi dobří strávníci,“ pronáší hlavní produkční, a skoro dřív, než to dopoví, zbystří a začne se pomalu vzdalovat od režiséra Bisera Architeva, který je ve stavu nevybuchlé sopky. „Herci jsou unavení, potřebují pauzu, na tohle se už nedá koukat,“ mumlá si sám pro sebe.

Dobové záběry nechybí

Spokojeně vypadá snad jen Tomáš Töpfer, který se sice nudí, ale nijak zvlášť ho neustálé omílání jednoho obrazu neobtěžuje. Jak těžké je získat herce takových kvalit do seriálu? „Není to jednoduché. Záleží na látce, kterou mu nabízíme. Musí to být zajímavé. Tím, že je to dobovka a není tam jen to, co natočíme, ale jsou tam i archivní záběry z konkrétních let, stává se seriál mnohem zajímavějším. To možná bylo to, co usnadnilo rozhodování pana Töpfera,“ prozradila hlavní produkční, která ví vlastně úplně všechno.

Prší? Nevadí, točíme!

Jediné, co produkční neovládá, je počasí. „Točí se i za deště, jen se lehce změní scénář. Pokud se ten člověk nemá vyloženě opalovat v plavkách u bazénu, necháváme to beze změn,“ nedělá si těžkou hlavu s počasím postarší dáma, která vyrábí sníh. Dnes je na programu Silvestr a za okny mají být dle scénáře kupy sněhu. Jenže ve skutečnosti je za okny tak akorát zablácená louka. A i když se nevyráběly sněhové závěje, a točilo se jen uvnitř chaty, náklady na jeden den natáčení se pohybují okolo dvou set až pěti set tisíc. „Snažíme se točit v menších městech a horských oblastech, kde je to levnější,“ vysvětluje Konrádová a dodává, že třeba Pražský hrad je pro ně finančně nedostupný.

16 hodin natáčení

Den utekl jako voda, avšak na hercích je téměř šestnáctihodinové natáčení znát. „Nemohla jsem už udržet otevřené oči. Nejhorší je to při scénách, kdy se mám smát,“ vstupuje do konverzace Andrea Kerestešová, seriálová manželka Romana Vojtka. „Dneska máme padla,“ usmívá se krásná blondýnka. A teď teprve nastává hotový blázinec. „Všechno se musí dát do stavu, v jakém to bylo ráno. Jako první samozřejmě odjíždí režisér, pak hned vzápětí herci. No a poslední odcházejí zase kostymérky a maskérky, rekvizitáři a osvětlovači,“ říká hlavní produkční. Agregátník vypíná proud a stejně jako za tmy se ráno »vyškrábal« k chatě, v naprosté tmě opouští Severák a míří do hotelu několik kilometrů vzdáleného od místa natáčení.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.