Režisér Zdeněk Troška: Komunisti mu zničili Slunce, seno i Jasněnku
Poté, co režisér Zdeněk Troška (70) před čtyřmi lety natočil pohádku Zakleté pírko, oznámil, že odchází do důchodu. Autor legendárních komedií je ale i coby penzista nadmíru spokojený. Jediné, čemu se pracovně věnuje, jsou diskusní pořady, se kterými jezdí po republice. A právě z jednoho z nich teď vznikla audiokniha s názvem Děkujeme, že jste přišli.
Podíváte se někdy na své natočené věci?
„Zásadně ne. Díval jsem se jen na svůj neoblíbenější film, a to je Andělská tvář. O tom si myslím, že to je moje nejlepší filmařina. Měl jsem připravený i druhý díl, který byl ještě napínavější a můžu říct, že je velká škoda, že se nenatočil. Přitom v Rusku slavil takový úspěch!“
V Rusku?
„Byl jsem s tím filmem v Moskvě na festivalu Tváře lásky. A on tam tak zabodoval, že se mi stala věc, která se mi předtím ani potom nikdy nestala. Lidi si zjistili, v jakém hotelu bydlím, nosili mi kytice a děkovali. A ženy dojatě říkaly: On je jak Rasputin! Mysleli tím Jirku Pomeje. To spojení mě vůbec nenapadlo.“
U nás zase rekordy trhala trilogie Slunce, seno…
„Ano. Dvojka, Slunce, seno a pár facek, šla do kin koncem června 1989. A ten film do konce roku, a to byla mezitím revoluce a do kina se skoro nechodilo, vidělo 4 200 000 diváků. Od té doby víc lidí na jeden film do kina nepřišlo.“
Který ze tří dílů máte nejradši?
„Dvojku, Pár facek, protože tu jsem mohl točit, jak jsem chtěl. V té první mi cenzura vystřihla skoro dvacet minut a na třetí díl zase nebyly peníze a kvůli tomu jsem ho nemohl natočit tak, jak bylo napsaný ve scénáři.“
Filmové chyby v notoricky známé komedii Slunce, seno, jahody
Proč vám to vystřihli?
„Tehdy na mě řvali, že jsem zesměšnil socialistický dnešek, vesnici a zemědělce, důchodce, všechno. Dokonce byly i návrhy, že bych měl být potrestaný pětiletým distancem.“
Až tak?
„Ano. Klidně, já jsem z myslivecký rodiny, seberu se, pojedu do Hoštic, budu sázet stromky v lese, budu na zdravým vzduchu, nasbírám si jahody a houby a budu v klidu. Sbohem, řekl jsem a odcházel. To nemůžeš, volali za mnou. Jak nemůžu? Natočil jsem podle vás blbý film, tak ho strčíme do trezoru a já mám zákaz, tak co budu dělat v Praze?“ T
y vystřižené scény se nezachovaly?
„Ne. Sklad, kde tyto věci byly, pan Marhoul, který se stal ředitelem, nechal zlikvidovat.“
V pohádkách takový problém nebyl?
„Ale jo, hned u princezny Jasněnky! Třeba boj Jíry s Řimbuchem byl delší, byli tam hadi, kteří lezli proti němu, nechali jsme tam jen ptáky a ještě kráceně. Bylo mi tehdy soudruhy řečeno, že je to taková hrůza, že by děti omdlévaly v kině.“
To se taky nezachovalo?
„Bohužel ne! Takové práce jsme s tím měli. Celá ta sekvence, na kterou jsme měli na natáčení živé hady, je pryč. Točili jsme to na podobném principu, jako měl Spielberg v Indiana Jonesovi. Byli tam gumoví hadi a mezi nimi lezli ti praví. A vypadalo to skvěle.“
Jakou svou pohádku máte nejradši?
„Čertovu nevěstu. Ta mi sedla nejlíp. Ale mám rád i ostatní, Jasněnku, Princeznu ze mlejna i Z pekla štěstí.“
Celý článek naleznete v tištěné podobě Nedělního Aha! (17.12.2023)
18 let od smrti Heleny Růžičkové: K herectví od zubní asistentky