Honorář Rudolfa Hrušínského: Tohle byste nečekali!
Reálné, strhující, s psychologickou linkou i dobrou zápletkou – čeští režiséři za normalizace točili skvělé detektivky. Vítaným žánrovým pokleskem sedmdesátek byly ale kriminální parodie. Trhaly rekordy v návštěvnosti kin, bavily v šedivé době diváky. Dodnes se na žebříčcích filmových fandů umisťují na nejvyšších místech.
Provázanost zločinu a komedie, to táhne dodnes. Přimícháním nadsázky, absurdity až pohádky tvůrci vsadili na efekt, zábavu pro široké vrstvy. Lze říct, že cestu k parodiím otevřel rada Vacátko, seriál Hříšní lidé města pražského a čtyři následné celovečerní filmy (Partie krásného dragouna aj.). Byly zábavné, detektivové Brůžek a Bouše postrádali patos superhrdinů, měli rozměr normálních smrtelníků.
ADÉLA TRHALA REKORDY
Další krok udělal režisér Lipský mafiánskou komedií Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970). A česká kriminální parodie byla na světě! Například jeho variace na carterovky Adéla ještě nevečeřela (1978) sbírala festivalové ceny po celém světě od Káhiry po Miami. V pražském kině Blaník se film promítal 15 týdnů čtyřikrát denně. „Pokladní spočítali, že prodali sto devadesát šest tisíc lístků. Stejně tak se hrnuli do kin i diváci v jiných městech,“ zmínil filmový historik Pavel Taussig. Opět se tu blýskla originální detektivní dvojice Carter (Michal Dočolomanský) a komisař Ledvina (Rudolf Hrušínský), skvělý padouch v podání Miloše Kopeckého. „Výhodou je, že u tohoto žánru se postavy mohou přehnaně stylizovat, jsou dobře zapamatovatelné, dominantní. Navíc šlo o skvělé herce,“ dodal historik. Prostředí staré Prahy, bohatýrská jízda detektivních flamendrů po malostranských restauracích, vynálezy pro Nicka Cartera, film je napěchovaný mnoha vtipy.
Z KALAŠE BYL NAJEDNOU LEDVINA
Rudolf Hrušínský proslul v 60. a 70. letech rolí majora Kalaše, v mezidobí měl zákaz filmovat, ale právě komisařem Ledvinou se dostal zase nahoru. „Těšilo ho, že vedle role seriózního kriminalisty si mohl zahrát i poživačného, ale nade vše praktického komisaře v komediálně laděné detektivce,“ vzpomínal Oldřich Lipský. Další parodií bylo např. Tajemství hradu v Karpatech (1981). Mysteriozní krimi, řeklo by se dnes. Za vzpomínku ještě stojí úsměvná událost po uvedení »Adély«. Hrušínského si vybral plzeňský pivovar jako tvář do svého kalendáře. Slavný herec jim dal svolení s využitím, ale s tím, ať mu pošlou nějaké pivo. Za pár dní u Hrušínských v pražských Nuslích zazvonil řidič avie a vyložil před domem několik desítek bas plzeňského.
Celý článek najdete v tištěné verzi Aha!