Módní diety? Poukaz na jo-jo efekt! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 29. června 2022

Svátek slaví Petr a Pavel, zítra Šárka

Módní diety? Poukaz na jo-jo efekt!

Naučte se zdravě hubnout.
Naučte se zdravě hubnout. (Profimedia)

Pro řadu z nás s nadbytečnými kily je toto slovo modlou. Jakmile se dozvíme o nové metodě, s níž zaručeně zhubneme, hned ji zkoušíme. Výsledky? Obvykle pár kil shodíme, abychom je vzápětí nabrali zpět...

„Většina módních diet opravdu funguje, ale pouze krátkodobě. Při jejich porušení či ukončení se dostaví jojo efekt a člověk nabere víc, než se mu podařilo shodit. Jediným zaručeným způsobem, jak redukovat nadbytečné kilogramy, je změna životního stylu. Úprava jídelníčku ve spojení se sportem,“ konstatuje Ivan Mach, prezident Aliance výživových poradců ČR. Jak vidí nejznámější z nich?

Tukožroutská dieta

Princip: Základem je hustá polévka ze zeleniny (zelí, kořenová zelenina, rajčata, papriky a cibule), které můžete sníst neomezené množství. Lze pít malé množství mléka a sníst malé množství rýže a vařeného libového masa. Zakázáno je pečivo, alkohol, smažená jídla.

Doba trvání: Jeden týden.

Kolik shodíte: 2 až 6 kg.

Komentář odborníka: Pozitivní je pouze dostatečný příjem zeleniny (vlákniny) a tekutin. Člověk si zadělává na zažívací obtíže a bude unavený.

Ovocná dieta

Princip: Konzumuje se pouze ovoce, různé druhy.

Doba trvání: 3 dny až týden.

Kolik shodíte: 3 až 6 kg.

Komentář odborníka: Jeden den na pročištění organismu je ideální, držet ji delší dobu je hazard se zdravím. Navíc budete hladoví, rozmrzelí a bez nálady.

Jednodruhová dieta

Princip: Celý den můžete jíst jen jednu vybranou potravinu, např. kuřecí nebo hovězí maso, celozrnné těstoviny, netučnou rybu či co vás právě napadne.

Doba trvání: 14 dní.

Kolik shodíte: 1 kg za den.

Komentář odborníka: Nevede ke změně stravovacích návyků, a proto je třeba ji odmítnout. Může způsobit zdravotní komplikace.

Mléčná dieta

Princip: Přísná dieta, která k mléku a mléčným výrobkům povoluje jen velmi malý příjem jídla, např. syrovou a vařenou zeleninu.

Doba trvání: 14 dní.

Kolik shodíte: 7 až 10 kg.

Komentář odborníka: Budete mít nedostatečný příjem energie, vitaminů... Pocítíte únavu, rozmrzelost.

Dělená strava

Princip: Její propagátoři říkají, že tělo jídlo výhodněji zpracovává, když od sebe oddělujeme potraviny živočišného a rostlinného původu. V praxi musíme dodržovat den »kytičkový«, kdy se jí zelenina a luštěniny, a »zvířátkový«, kdy je povoleno maso a mléčné výrobky.

Doba trvání: Čas není omezen.

Kolik shodíte: Během měsíce 4 až 6 kg.

Komentář odborníka: Nemůže ublížit tolik jako tukožroutská dieta. Vhodnější je jíst všechno a v rozumném množství.

Netučná dieta

Princip: Jsou zapovězeny takřka veškeré tuky, jinak je možné jíst cokoli. Povolen je např. nízkotučný jogurt.

Doba trvání: Nejméně dva a nejvýše čtyři týdny.

Kolik shodíte: 4 až 6 kg za 14 dní.

Komentář odborníka: Zaměříteli se na dostatečný příjem bílkovin, sacharidů a zároveň omezíte tuky, dojdete k racionální stravě. Jídelníček by vám měl však sestavit odborník.

Čtěte také v Nedělním Aha!

„Zhubnu, i když jsem obezitu zdědila?“ a mnoho dalších odpovědí experta

Připraveno ve spolupráci s Aliancí výživových poradců ČR: www.aliance-vyziva.cz



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.