Když auto »přibere«!
Máte dovolenou ještě před sebou, nebo jste si ji už užili a plánujete, že v srpnu pojedete ještě na prodloužený víkend či chalupu? Jestli vyrazíte plně naloženým autem, myslete na to, že náklad vám může způsobit na silnici celou řadu problémů. Jak se chovají po střechu naložení plechoví miláčci, testoval časopis Svět motorů. Aha! přináší ty nejdůležitější rady, aby vaše cesty měly nejen radostný začátek plný očekávání, ale také šťastný konec.
Jako slon v porcelánu
Nadváha dokáže i ze skvěle reagujícího auta udělat doslova slona v porcelánu.
● S nákladem do zatáček vjíždějte pomaleji.
● Pozor na trhavé manévry, co zvládne prázdné auto hravě, neplatí pro naložené – to může skončit na střeše.
● Těžké věci ukládejte raději k podlaze, nikdy k hraně kufru. To zvyšuje pravděpodobnost smyku.
Spotřeba vzroste o čtvrtinu
Přestože lze i s naloženým vozem jezdit úsporně, spotřeba roste. U Škody Citigo o čtvrtinu ze 4,7 na 5,9 l/100 km. A Renault Grand Scénic potřeboval o 0,9 litru nafty na 100 km víc.
Nápor na brzdy
Přestože v testu auta brzdila stejně dobře bez zátěže i plně naložená, je třeba správně brzdit! Opakované intenzivní zpomalování způsobuje tzv. vadnutí brzd jejich zahříváním, desáté brzdění nebude zdaleka tak účinné jako první.
O 34 % pomalejší
Plně naložené auto je pomalejší, proto než vjedete do křižovatky nebo se rozhodnete předjíždět, pečlivě to zvažte. Vyplatí se počkat než zjistit, že na započatý manévr auto nemá síly.
Škoda Citigo 1.0/55 kW
Zrychlení z 80 na 120 km/h pouze s řidičem trvá 25,05 vteřiny, s plně naloženým vozem 33,6 vteřiny. Rozdíl je 34 %.
Renault Grand Scénic 1.6/96 kW
Zrychlení z 80 na 120 km/h pouze s řidičem trvá 14,75 vteřiny, s plně naloženým vozem 18,8 vteřiny. Rozdíl je 27,5 %.