Nechtěné vánoční dárky? Takhle si s nimi poradíte!

Do darovaného svetru se vejdete dvakrát, v botách vám naopak překážejí palce, stejnou drahou knížku jste pod stromkem našli hned ve dvou balíčcích. Každý z nás někdy dostal dárek, který se mu nehodí, případně na něj nepasuje.
Pokud neuvažujete, že jej při nejbližší příležitosti věnujete někomu jinému, ale chcete ho vrátit prodejci, dejte si pozor. Někde vám ho zpět nevezmou, jinde na to máte jen krátkou lhůtu. Deník Aha! pro vás proto připravil odpovědi na nejčastější dotazy.
Má prodejce v kamenném obchodě povinnost přijmout dárek zpět?
Taková povinnost pro obchodníka ze zákona nevyplývá. Pokud darovaná věc není nijak vadná už z výroby, případně poškozená při distribuci, máme obvykle smůlu.
Co když kupující předem řekne, že si není jistý například velikostí nohy obdarovaného při koupi bot?
To je pak věc dohody. Záleží na dobré vůli obchodníka – může a nemusí si vzpomenout, že vám to slíbil. Proto je lepší přinést dárek zpět čistý, nepoužitý a v originálním obalu. A doufat v jeho paměť a serióznost…
Někdy ale prodejci možnost vrácení garantují na letácích. Musejí pak vzít zboží zpět, nebo se jedná jen o reklamní trik?
I když mnohdy prodavači posléze »cukají«, s avizovanou garancí jejich povinnost vzít věc zpátky skutečně vzniká. Je ale lepší nechat si to předem potvrdit přímo na dokladu o zaplacení. A také dodržet obchodníkem zveřejněné podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto nároku.
Populárními dárky bývají poslední dobou různé poukazy na nákup zboží či služeb. Co když ale na thajské masáže nechci, zahradní nářadí ve specializovaném obchodě nakoupit nepotřebuji?
Ani v těchto případech není na straně podnikatele povinnost vrátit peníze za poukaz zpět.
To platí u kamenných obchodů, ale co u internetových?
V takovém případě je možno využít čtrnáctidenní lhůty, v níž můžeme bez uvedení důvodu a bez obavy ze sankce zaslat zboží zpět. Ale pozor! Lhůta se začíná počítat den poté, kdy jej objednavatel převzal od kurýra nebo vyzvedl na poště. Nikoli od Štědrého dne.
A co když jsem si zboží objednal přes internet a vyzvedl v kamenném obchodě?
To na věci nic nemění. I když se obchodníci snaží neznalosti zákazníka využít a tvrdí, že v takovém případě neplatí internetová pravidla, opak je pravdou. Právo odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu od smlouvy platí, smlouva byla uzavřena přes internet. To je směrodatné.