Ministr Petr Bendlo svém rivalu Rathovi: Dvojdomek bych si s ním nestavěl | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Ministr Petr Bendlo svém rivalu Rathovi: Dvojdomek bych si s ním nestavěl

Ministr dopravy Petr Bendl.
Ministr dopravy Petr Bendl. (Aha! – Mária Rušinová)

PRAHA – Pravidla silničního provozu možná doznají výrazných změn, které by se dotkly každého řidiče. Pod palcem je má i úřadující ministr dopravy Petr Bendl (ODS), který poskytl Aha! rozhovor.

Bendl promluvil i o tom, proč nechce zákaz pátečních jízd kamionů a co si myslí o svém rivalovi Davidu Rathovi (ČSSD).

Co by se mělo v pravidlech silničních provozu změnit? Skupina poslanců ODS v čele s Karlem Sehořem navrhuje novelu, která by např. znemožnila předjíždět cyklisty v křižovatce nebo předjíždět zprava auto, které odbočuje na křižovatce vlevo. Změnilo by se ale i najíždění na dálnice. Řidiči, kteří by jeli v pravém jízdním pruhu, by museli zpomalit a pustit před sebe najíždějící auto. Odborníci ale před těmito změnami varují, mohly by prý způsobit problémy v dopravě a zpomalení provozu. Jakon např. v případě zákazu předjíždění cyklistů – křižovatka je totiž i místo, kde se potkává jakákoliv vedlejší ulice s hlavní. To je ve městech po každých pár metrech, auta by tak často musela výrazně zpomalit a počkat, až křižovatka skončí. „V tom s experty souhlasím, očekávám ještě debatu ve Sněmovně, věřím, že nakonec ta odborná stanoviska dostanou zelenou,“ řekl Aha! v rozhovoru ministr dopravy Bendl.

Ve Sněmovně je i návrh, podle kterého by kamiony mohly jezdit i v pátek, platily by ale vyšší mýtné. To ale může být problém pro zelené, kteří zákazem jízd kamionů v pátek podmiňovali své setrvání ve vládě. „Před druhým čtením zákona bude Martin Bursík hledat s Petrem Bendlem kompromis, pokud se nenajde, zelení odejdou z vlády, to je ale nepravděpodobné,“ řekl Aha! ministr školství Ondřej Liška (SZ).

Pane Bendle, Sněmovna má tento týden projednávat změnu v čase, kdy kamiony budou moci jezdit. S ministrem Bursíkem se váš předchůdce dohodl na zákazu jízdy i v pátek od tří do šesti odpoledne, vy chcete jít cestou vyššího mýtného...
„Budu prosazovat, aby návrh prošel do druhého čtení, pak bychom případně hledali průchozí variantu. Protože pro regulaci jsme, tomu rozumím, že zelení na toto tlačí. A my jsme připraveni hledat způsob, jak regulovat, ale musíme reflektovat fakt, že hospodářská situace v České republice se za poslední dva roky výrazně změnila.“

Proč vlastně chcete dopravcům vyjít vstříc?
„Hledáme způsob, jak nekomplikovat podnikání v ČR. To, k čemu jsme se zavázali, bylo v době hospodářského růstu. Teď nákladní automobily jezdí méně, jen na výběru mýtného je pokles dvacet procent. Chceme hledat způsob, jak moc nepřekážet a udržet pracovní místa. Budeme kamiony motivovat ekonomicky. Řekneme, kdy mýtné má být dražší a kdy levnější, abychom motivovali kamiony jezdit v časech, kdy dálnice nejsou přetížené.“

Máte nějaký plán na úpravu bodového systému?
„Obecně co řidič, to názor, co poslanec, to názor. Je to věc úpravy, která projde Sněmovnou, já s tím problém nemám. Myslím, že se nic zásadně nezmění.“

Co třeba povolení rychlosti 160 km/h na dálnicích?
„Za sebe říkám, že je to třeba nechat na policii, já bych to principiálně povolil, ale ne všude.“

Počet trestných bodů se zvýší?
„Nemyslím, že praxe si něco takového vynutila. Pokud ale Sněmovna rozhodne, já to poslancům nebudu vytýkat.“

Jste příznivcem změny silničních pravidel? Experti říkají, že např. změna v najíždění na dálnici může způsobit dopravní problémy.
„V tom s experty souhlasím, očekávám ještě debatu ve Sněmovně, věřím, že nakonec ta odborná stanoviska dostanou zelenou.“

Říkal jste, že chcete snížit plat šéfům státních firem, které spadají pod vaše ministerstvo (ČSA, Letiště Praha, České dráhy, ČD Cargo). Opravdu to uděláte?
„Ano, snížíme platy top managementu. ČSA to už udělalo, což kvituji, protože jejich ekonomická situace není dobrá. Stejně tak není dobrá situace v Českých drahách, i výsledky ČD Cargo jsou horší než v minulosti.“

O kolik se jim sníží plat?
„O 15 procent.“

Co na to ti manažeři říkají?
„Nikdo z toho není nadšený, ale odměny jsou vysoké a situace to vyžaduje. Já vím, že to tu firmu nezachrání, ale nicméně je třeba, aby to pocítili všichni.“

Sníží se jim kromě platu třeba i prémie?
„Prémie jsou odvislé od hospodářského výsledku. Takže týkat se to bude jen měsíčních platů.“

Co vás překvapilo při jednáních vlády?
„Byl jsem zvědavý, to se přiznám. Nevěděl jsem, jaký je to pocit. Musím říct, že všechny teď pohlcuje předsednictví Česka v EU, všichni chtějí, abychom neudělali ostudu a ukázali, že Češi něco umí. Jinak nemám pocit, že by tam byla špatná atmosféra. Ti lidi vědí, o čem to je a proč tam jsou.“

Popište čtenáři, jak takové běžné jednání vlády vypadá. Přijdete, prohodíte práv vtípků, dáte si kafe a jdete domů?
„Ne, to ne. (směje se) Vláda začíná tím, že se probírají evropské záležitosti, pak se probírají vládní návrhy zákonů, poslanecké návrhy zákonů. Každý, koho se týkají, k tomu řekne své, pak se vláda poradí a řekne ano nebo ne. A to je celý proces. Po vládě bývá porada ekonomických ministrů.“

Je na vládě legrace?
„Občas jo.“

Kdo je největší vtipálek? Karel Schwarzenberg?
„Schwarzenberg je dobrej, i Kalousek a musím říct, že někdy i premiér.“

Kdo z ministrů toho moc nenamluví?
„Tak zrovna u Karla Schwarzenberga je to tak, že dlouho nic neřekne, a pak to rozbije.“ (směje se)

Třeba u Petra Nečase si nedovedu představit, že by vyprávěl vtipy...
„No vidíte, a to třeba není pravda, Petr není žádný suchar. Na vládě, jak jsou všichni pod velkým tlakem, tak to tu situaci uvolní. I když ty vtipy vám říkat nemůžu.“

Řekněte klidně i nějaký mírnější vtípek.
„Ne, to fakt nejde. (směje se) Žádný mírnější mě ani nenapadá.“

Tak alespoň nějakou komickou situaci.
„Zrovna včera (v pondělí, pozn. red.) při řízení vlády si premiér vzal něco k jídlu a někdo něco řekl a jemu to jídlo spadlo na kravatu. Takže bingo. Teď toho fleku se zbavit, když má spoustu povinností... Smáli jsme se mu, taková ta škodolibost, kiš kiš...A pak se sháněl někoho, kdo by mu tu kravatu vyčistil.“

Mluví se na vládě sprostě?
„Někdy to ostřejší slovo padne...“

Političky si často stěžují na neomalenost a hrubost kolegů. Zaznamenal jste to někdy na vládě nebo ve Sněmovně?
„Sněmovnu posoudit neumím, když jsem tam byl před lety, tak to nebylo. Teď vím, že je řada dam, které vyčítají panu Rathovi hulvátské chování. Na vládě, to byste se musel zeptat paní vicepremiérky Parkanové a ministryně Filipiové, ale věřím, že pocit nějaké diskriminace nemají. Naopak myslím, že mají někdy tvrdší lokty než mužští.“

V posledních dnech jste řešil snahu Davida Ratha o vaše vyloučení z krajského zastupitelstva Středočeského kraje.
„Nevím, jestli si všichni uvědomují, co se tady odehrává. Váš politický soupeř, který má s komunisty většinu v zastupitelstvu, vás chce vyloučit, a vůbec přitom nerespektuje, že by se měl obrátit na soud. To mi přijde jako něco, co nemá obdoby. A myslím, že se to od roku 1989 ještě nestalo. Zatím to dopadlo tak, že se vše odložilo do června, protože komunisté si nechají udělat právní rozbor. “

Ten vy už asi máte. Co říká?
„Mám jich několik, všechny říkají, že vše je v souladu se zákonem. Funkce ministra je funkce, která nezakládá pracovněprávní poměr, vzniká z voleb. Něco jiného je třeba náměstek. Já jsem k tomu opoziční krajský zastupitel. A pan Rath je komunální zastupitel v Hostivicích, krajský hejtman za Středočeský kraj a poslanec za Prahu. Jestli já jsem v konfliktu zájmů, tak on je minimálně dvakrát tolik.“

Co on na tuhle námitku, když jste mu ji říkal?
„On se jen směje a má pocit vítězství.“

Jak spolu vycházíte?
„Já ho ignoruju – jsem zastupitel, on hejtman. Dvojdomek bych si s ním asi nestavěl.


Čtěte víc v tištěném vydání Aha!

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.