Mobil je jako hromosvod! | Ahaonline.cz

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Mobil je jako hromosvod!

(Aha!: Martin PŘIBYL)

PRAHA – Taky je pro vás mobilní telefon neodmyslitelným společníkem kdykoli a kdekoli? V tom případě buďte hodně opatrní a zvlášť v těchto dnech, kdy tropické vedro střídají bouřky s tisíci blesky.

Při bouřce přitahuje blesky!

Telefonovat v průtrži mračen vás totiž může stát život! Mobil u ucha totiž funguje jako dokonalý hromosvod. Britský odborný lékařský časopis popisuje hospitalizaci dívky (15), která utrpěla několik zranění po zásahu bleskem během telefonování za bouřky. Kovové částečky v mobilu energii »nasály« a »vstřelily« ji dívce přímo do hlavy!

Studentka byla převezena do nemocnice a tam za asistence tří týmů resuscitována. „Ačkoliv od té doby uběhl už rok, pohybuje se dodnes jen na invalidním vozíku, má problémy s pamětí, orientací a trpí poúrazovými problémy,“ říká lékař Antony Shipman. V uchu, u kterého mobil držela, má navíc prasklý bubínek a nejspíše na něj už nikdy neuslyší.

Lékaři, kteří dívku léčí, našli tři další případy zásahu bleskem při telefonování. „Bylo to v Číně, Koreji a Malajsii. Všichni ti lidé na následky zranění bleskem zemřeli,“ uvádí doktor Shipman.

Když člověka zasáhne blesk, je velká šance, že díky vysoké odolnosti kůže jen »sklouzne« po těle a nezpůsobí smrtelné zranění. Horší případ nastává, když blesk projde skrz tělo člověka. Čím více blesk člověka zasáhne přímo, tím vážnější bývají vnitřní zranění. Rozsah zranění ovlivní i množství kovu, rozmístěné po těle. Kovové části mezi sebou totiž působí jako malé hromosvody a energii si mezi sebou přeposílají i do míst, kam by se původně třeba ani nedostala. Pokud držíte mobil během zásahu bleskem, zranění budou daleko horší.

Podle expertů je dokonce nebezpečné mít mobil během bouřky třeba jen v kapse. V kombinaci s ostatními předměty, jako jsou řetízky nebo prstýnky, se tak člověk stává živým terčem…

Mobilní telefony způsobují rakovinu!

PRAHA – Mobilní telefony nejsou nebezpečné jen při bouřce. Podle několika rozsáhlých zahraničních studií poškozují mozek i další orgány těla a způsobují rakovinu! Navíc je podezření, že vážně poškozují ještě nenarozené dítě v těle matky!

Mobily podle vědců poškozují vlákna DNA a mají vliv na tvorbu hormonu melatoninu, který ovlivňuje aktivitu mozku a kvalitu spánku. „Vyzařování z mobilních telefonů způsobuje zlomy ve vláknech DNA a následně genetické změny v organismu,“ říká šéf výzkumného týmu Franz Adlkofer z německého Verumu. Ty mají v těle člověka na svědomí »zbláznění« buněk, které se pak mění ve zhoubné a způsobují rakovinu. Nejpodrobnější studii vypracovali britští vědci. Jejich testy potvrdily německý výzkum, že mobily mají přímou souvislost s tvorbou zhoubných buněk v těle.

Jejich výsledky v současné době ještě doplňuje finský výzkum na desítkách dobrovolníků. Vzorky buněk, které vědci zkoumali při laboratorních testech a vystavili je záření podobnému tomu z mobilních telefonů, fungovaly jiným způsobem než ty záření nevystavené. „Buňky se nedokázaly bránit toxinům a dalším nebezpečným bílkovinám, které mohou být v krevním oběhu. Navíc docházelo k jejich úbytku,“ tvrdí vedoucí výzkumu Dariusz Leszczynski.

Jak se vyvarovat nebezpečí?

• Vyhněte se hovorům při špatném příjmu. Telefon pak totiž vysílá při plném výkonu, aby na vzdálenou anténu „dosáhl“.
  • Buďte struční, dlouhé telefonáty zvyšují dávku záření do hlavy. Nebo ještě lépe: pište SMS. Telefon pak vysílá velmi krátce, a nikoli přímo u hlavy.
  • Netelefonujte v autě. Karoserie vozu znásobuje vyzařování a zvyšuje tak zátěž. Kromě toho musí přístroj vysílat silněji, aby překonal překážku v podobě kovové klece.
  • Používejte headset. I při jeho připojení přes Bluetoothje vyzařovací zátěž mnohem nižší, než když mobil držíte přímo u ucha. Ještě lepší jsou handsfree zařízení připojená kabelem.
  • Při koupi mobilu dbejte na to, aby měl co nejnižší hodnotu SAR. A ne aby jako u mnoha nových modelů vyzařoval 1,0 W/kg nebo i více.

24.6.2006