Finanční rádce Aha! Jak nenaletět při nakupování? 4 největší chyby

Právo na bezpečnost, právo být informován, právo vybrat si, právo být slyšen – tato čtyři základní spotřebitelská práva formuloval americký prezident John F. Kennedy v projevu před Kongresem v roce 1962. A přesto ho dodnes mnoho obchodníků porušuje.
Na vině je pochopitelně i právní neznalost spotřebitelů, kteří se často stávají obětí. Jak z toho ven? Pojďme si dnes připomenout, na co máme právo!
Ochrana před nekalými obchodními praktikami:
Spotřebitelé jsou chráněni před klamavou reklamou, agresivním nátlakem a dalšími nekalými praktikami. Zboží má být prodáváno ve správné hmotnosti, míře i množství a v obvyklé kvalitě (pokud není uvedena jiná jakost) za jasně stanovenou cenu. Ta musí být konečná a spotřebitel ji musí znát již před nákupem!
Reklamace a záruka:
Spotřebitelé mají právo reklamovat vadné zboží a žádat opravu, výměnu nebo vrácení peněz. Je to prodejce, který odpovídá za vady zakoupeného zboží, pokud existovaly již při převzetí. Prodejce je povinen vám sdělit informace o sobě i to, jaká práva máte při vadách zboží, u koho a do kdy nejpozději je můžete reklamovat.
Smlouvy uzavírané na dálku a mimo obchodní prostory:
Spotřebitelé mají právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku (např. přes internet) do 14 dnů bez udání důvodu. Vrátit můžete i věc koupenou od podomního prodejce nebo během prodejní akce. Od smlouvy lze odstoupit bez uvedení důvodů ve lhůtě 30 dnů.
Pamatujte si!
Doklad
Prodejce je povinen vystavit kupní doklad, který obsahuje datum prodeje, označení výrobku, cenu a údaje o prodejci. Záruční list již při reklamaci potřeba není, stačí doklad o koupi.
Návod
Návod k výrobku si v klasické papírové podobě musíte vyžádat. Prodejce vám ho může ale poskytnout i e-mailem nebo na CD. Nikdy vás nemůže odkázat jen na webové stránky.
Obal
Vrátit zboží máte právo bez původního obalu. Pouze v případě speciálního obalu může prodejce strhnout jeho cenu.
Čeho se vyvarovat aneb Nejčastější chyby nakupování
Spotřebitelé dělají spoustu chyb, ať už z nepozornosti, neznalosti, nebo prostě proto, že se nechají zlákat lákavou nabídkou. Tady je pár nejčastějších:
1. Nečtou si smlouvy a obchodní podmínky: Tohle je klasika! Dlouhé texty plné právnických termínů nikoho nebaví, ale důležité informace se v nich skrývají.
2. Neřeší reklamace: Vadné zboží? Spousta lidí to vzdá a radši si koupí nové.
3. Nedávají si pozor na „falešné slevy“: Někteří prodejci uměle navyšují ceny před slevami, takže ve skutečnosti nic neušetříte.
4. Věří všemu, co se píše na internetu: Recenze a hodnocení produktů můžou být užitečné, ale ne vždycky jsou pravdivé. Hledejte informace z více zdrojů.