I zlevněné zboží můžete vrátit: Největší chyby při nákupu ve slevách

Různé slevové akce přinášejí skvělou příležitost ušetřit. Zároveň však mohou být zdrojem zklamání, pokud narazíte na nepoctivé obchodníky. Aha! přibližuje nejčastější chyby, které v případě slev děláme.
*Bezhlavé utrácení Nenaleťte na uměle zvýšené ceny a nucení k rychlému nákupu. Někteří obchodníci totiž uměle navyšují před akcemi ceny, proto se vyplatí sledovat ceny oblíbených produktů dlouhodobě. S nepromyšlenými nákupy zase pomůže seznam věcí, které skutečně potřebujete. A rozpočet, kterého byste se měli držet.
*Neověřujeme obchodníky U on-line nákupů máte ze zákona právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Méně známé e-shopy si ale proklepněte. V Česku lze ověřit údaje v obchodním rejstříku, nebo v živnostenském rejstříku, rizikové obchody najdete na stránkách ČOI: https://www.coi.gov.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/
Věříme zahraničním e-shopům
Lákavé nákupy v zahraničních e-shopech přinášejí vyšší riziko komplikací. Doručení může trvat déle a reklamace bývají složitější. „U mezinárodních sporů, například při nákupech v zahraničních e-shopech, můžete využít platformu pro on-line řešení sporů ODR, kterou provozuje Evropská komise,“ říká Viktor Kubuš, advokát V4 Group. Platforma je dostupná na adrese https://ec.europa.eu/odr a umožňuje řešit spory elektronicky. Rada: Vše dokumentujte. Uchovávejte účtenky, doklady o komunikaci a fotografujte zboží při převzetí.
Nekontrolujeme zásilky při převzetí
Při nákupu on-line nese za zboží odpovědnost prodejce až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto je důležité zkontrolovat obal. „Pokud je obal viditelně poškozen, máte právo zásilku odmítnout převzít. Pokud zjistíte poškození až po rozbalení, je nutné okamžitě vše zdokumentovat, tedy pořídit fotografie obalu i poškozeného zboží a kontaktovat prodejce,“ radí Kubuš.
Bojíme se vrátit zlevněné zboží
Pokud nejste s koupeným zbožím spokojeni, můžete ho vrátit. Sice nemusí být v originálním balení, ale musí být zabalené tak, aby se nepoškodilo během přepravy. „Je však třeba dávat pozor v případech, kdy je obal součástí zboží, jako u dárkových balení, sběratelských či limitovaných edic nebo u brýlí s pouzdrem. V takových situacích je nutné vrátit obal spolu se zbožím,“ uvádí advokát. Pokud obchodník nekomunikuje, pošlete mu doporučený dopis nebo datovou zprávu s výzvou k přezkoumání.
Máme strach reklamovat
Vady zboží, které se projeví během prvních 24 měsíců, je možné reklamovat. „Pokud prodejce reklamaci zamítne a vy s tím nesouhlasíte, zašlete mu písemnou výzvu s žádostí o přezkoumání. Přiložte veškeré důkazy, jako je doklad o koupi, reklamační protokol a případně fotografie vady,“ popisuje Kubuš. Pokud prodejce nereaguje, obraťte se na Českou obchodní inspekci.