Naletěli jste podvodnému e-shopu? Jak vám banka vrátí peníze!

Podvodní obchodníci vymýšlejí stále nové způsoby, jak zákazníka okrást. Místo nabízeného značkového zboží přijde padělek, místo lákavého oblečení z fotografií nekvalitní šunt. Nenechte si to líbit a díky chargebacku získejte své peníze zpět.
Chargeback je služba, s jejíž pomocí můžete žádat vrácení peněz na platební kartu, v případě, že vám obchodník neposkytl zaplacenou službu. Řada lidí o jeho existenci ale ani netuší. Podle průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví o chargebacku nikdy neslyšela zhruba třetina (34 %) lidí, kteří používají platební kartu. Naopak přímou zkušenost s reklamací platby má 13 % lidí. „Z těch, kteří využili žádosti o chargeback, 82 % získalo aspoň v některých případech peníze zpět,“ uvádí Monika Hrubá z České spořitelny.
Jak postupovat: Krok za krokem
Pokud obchodník neposkytl zaplacenou službu, např. nedodal slíbené zboží, neuznal reklamaci nebo porušil smluvní podmínky, můžete se u své banky domáhat vrácení zaplacené částky.
Kontaktujte obchodníka
Čekáte marně na zaplacenou zásilku? Začněte obchodníka »bombardovat« e-maily a vyžadovat buď zboží, nebo vrácení peněz. Doloženou komunikaci s obchodníkem pak předložíte bance při žádosti o reklamaci platby kartou.
Obraťte se na banku
Nereaguje obchodník na e-maily, případně napíše, že nic řešit nebude? Co nejdříve kontaktujte svou banku, která vydala kartu, ze které jste nákup zboží platili.
Doložte snahu
Aby mohla banka zahájit proces vrácení peněz, je potřeba doložit řadu dokladů, např. ten o zaplacení a doklady o tom, kdy měla být služba čerpána či zboží dodáno. „Pravidla karetních asociací vyžadují jak doložení komunikace držitele karty s obchodníkem o urgenci zboží či služby, tak prokázání obchodníka, že zboží nebo službu poskytl,“ vysvětluje Filip Hrubý z České spořitelny.
Můžete si počkat
Banky většinou vyřizují reklamace platby kartou rychle a peníze jsou na kartě připsané do několika dnů od podání reklamace. Může se ale stát, že si banka od vás vyžádá další dokumentaci.