Poslední jízda legendárních lokomotiv: Banány uvezly i 600 tun

Kus historie zmizí s úderem nového roku z českých kolejí. Lokomotivy řady 151 za 46 let najezdily přes 216 milionů kilometrů. Na Silvestra ale na svou trasu vyjedou symbolicky naposled.
Poslední jízda na trase Praha-Žilina dnes čeká lokomotivy řady 151. Po téměř pěti desetiletích je České dráhy (ČD) kvůli přechodu na evropský zabezpečovací systém ETCS stahují ze služby. „Odvedly velký kus práce. Dodnes patří mezi nejobdivovanější stroje. Jediná dokázala dopravit přes horské rampy i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Různé přezdívky
»Stopadesátjedničky« vyrobila v počtu 27 kusů v roce 1978 plzeňská Škodovka. Nasadili je na těžké dálkové rychlíky pendlující mezi Prahou, Košicemi a Čiernou nad Tisou. Přezdívku banán dostaly díky původní krémové barvě v dolní části doplněné zelenou. Dvojka se jim přezdívalo kvůli jejich původnímu řadovému označení E 499.2.
Svezení s kafemlejnkem
Svézt vláčkem taženým historickou parní lokomotivou 310.0134 zvanou »Kafemlejnek« se v uplynulých dnech mohli návštěvníci nejstrmější železniční dráhy v Česku takzvané zubačky mezi Kořenovem a Harrachovem. Projížďka zasněženou krajinou Jizerských hor a Krkonoš po nejstrmější železnici v Česku je výjimečný zážitek!