Kritika NKÚ: Nekvalitní oprava D1 | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Kritika NKÚ: Nekvalitní oprava D1

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Svět motorů)

Dlouhých devět let jezdili řidiči po D1 v zúženích a kolonách. Důvodem byla rekonstrukce úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Modernizaci teď zkritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Práce označil za nekvalitní.

Celková rekonstrukce dopravní tepny stála přes 28 miliard. Část byla hrazena z kapes daňových poplatníků, část z dotací EU. „Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují,“ stojí ve zprávě NKÚ.

Účelová kritika?

Státní organizací odpovědnou za modernizaci páteřních komunikací v Česku je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Sdělení NKÚ k D1 považuji za účelově negativní,“ odmítl kritiku na Twitteru šéf ŘSD Radek Mátl (43). Podle něho některé závěry kontrolorů vůbec nekorespondují ani se skutečností. „Závady a jejich reklamace řešíme, ale v žádném případě není ohrožena bezpečnost dopravy na D1 a komfort uživatelů byl modernizací výrazně navýšen,“ dodal.

Hlídají reklamace

Opravu nejdelší, nejstarší a nejvytíženější dálnice u nás obhajuje také ministerstvo dopravy, které vzalo výsledek kontroly na vědomí. „Se závěrem NKÚ jsme se seznámili. Práce byly odvedeny profesionálně a veškerá pochybení se řeší v rámci reklamace. Ty také intenzivně hlídáme. Stavby jsou navíc v záruce, a proto budeme jejich termíny hlídat, aby před vypršením záruky došlo ještě k opravám,“ řekl Aha! šéf rezortu Martin Kupka (47, ODS). Podle kontrolorů je ve špatném stavu z více než 160,8 kilometru dlouhého úseku například tři nadjezdy a chybí parkování pro kamiony.

POMPÉZNÍ OTEVŘENÍ PŘED VOLBAMI

Jen týden před sněmovními volbami, tedy 2. října 2021, se slavnostní pompou otevřel opravený úsek mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou Brna tehdejší premiér Andrej Babiš (68, ANO). „Úžasná práce všech stavařů, kteří při výstavbě za provozu prokázali neuvěřitelnou odvahu a často riskovali životy,“ napsal tehdy na Twitter šéf hnutí. Deník Aha! se ho proto zeptal, co na kritiku NKÚ říká.

Babiš ale do uzávěrky vydání neodpověděl. To tehdejší »superministr« Karel Havlíček (53, ANO) stojí na straně ŘSD. „Samozřejmě, každá takto mimořádně náročná stavba, která se dělá za provozu, si najde řadu kritiků a velmi jednoduše se po bitvě hodnotí, co se dalo dělat lépe, ale já za tímto projektem plně stojím,“ napsal Aha! Havlíček.

Andrej Babiš a Karel Havlíček u opraveného mostu Vysočina u Velkého Meziříčí

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.