Vodit kobylu ke kováři? Naopak, Pavel (35) jezdí za koňmi
Dříve museli majitelé vozit koně za podkováři, dnes je to naopak. S autem plným podkov, kleští, kladívek, vrtaček, lepidly i s podkovářskou výhní za nimi vyráží Pavel Pospíchal (35) z Vělopolí na Frýdecko-Místecku.
„Než se pustím do práce, nechám si koně předvést. Podívám se, jak stojí, kluše, zda nekulhá, zda má sbíhavý nebo rozbíhavý postoj, sleduji osu kopyt. To pak rozhodne o výběru podkovy. Někdy, když třeba více zatěžuje jednu stranu, volím místo železné hliníkovou – ortopedickou podkovu, kterou si sešlape podle sebe,“ vysvětlil Pospíchal.
Za den zvládne okolo desítky koní po celém kraji. Zrovna k němu žena přivádí kobylku irského coba Sany. Ta je naprosto v klidu, i když jí později přikládá na kopyto rozžhavenou podkovu a kolem se dýmí jako u požáru. „Chladnokrevníka nic nerozhodí. S teplokrevníky to bývá náročnější,“ řekl podkovář. Kobylce nejdříve kopyto pořádně očistí, ostříhá z něj rohovinu a pilníkem plochu zabrousí dohladka.
Poté strčí podkovu do pece, pět minut čeká, než se rozžhaví, a pak ji přidrží na kopytě. „Lépe pak na něj sedne,“ doplní. Na řadu přichází podkováky. Slovo hřebík je u této profese zapovězené. Muž si je naskládá na magnet u zápěstí, aby je měl po ruce. A může začít s obouváním. Sany stále nehne ani brvou. Konce podkováků, které jí projdou kopytem, řemeslník ucvakne a celou plochu pak znovu zabrousí. A koník může vyrazit...
Kopyta něco stojí
Běžná pravidelná péče o kopyta, jako je třeba strouhání, se pohybuje od 200 do 500 korun. U kování, kdy záleží na počtu podkov, pak činí 600 až 1500 korun plus cestovné pro kováře. „Ceny se různí podle kraje a podle konkurence,“ vysvětlil Pavel Pospíchal.
Na pastvě bez bot
Podle podkováře mají dnes lidé většinu koní vychovaných, i když sem tam nějaký kopanec taky už schytal. Kovat se koně musejí v závislosti na zátěži. Pokud jsou jen na pastvě, podkovy nepotřebují. Na práci v lese, při chůzi po asfaltu a podobně ano. „Máme tady nadšence, který po horách najezdí měsíčně 800 kilometrů, jeho koni je musíme měnit co šest týdnů. Bývají pak tenké jak papír,“ uvedl podkovář.