Prodala se pátá série Marilyn od Warhola

Těžko říct, kde by se pohybovala cena za ikonický obraz Shot Sage Blue Marilyns (Zastřelená šalvějově modrá Marilyn), kdyby se v ateliéru Andyho Warhola v roce 1964 nestřílelo a pochybná umělkyně Dorothy Podberová netrefila čtyři z pěti slavných pláten kulkou z revolveru. Teď každopádně padl prodejní rekord, v New Yorku se portrét vydražil za 195 milionů dolarů (4,63 miliardy korun).
Jedná se o nejvyšší cenu, za niž se dosud vydražilo jakékoliv dílo z 20. století. Zpět ale k historce. Jak známo, cenu uměleckého díla stanoví různé okolnosti, přičemž správná a dramatická legenda ji vyhání výš. Že patřičný humbuk je marketink, věděl už Warhol...
Když performerka Podberová (1932 – 2008) z kabelky vytáhla kvér, Andy Warhol se zděsil. Zeptala se totiž, zda si může obraz vyfotit (pozn. – shooting může znamenat fotografování, natáčení i střelbu), což jí povolil. Následná střelba do čtyř z pěti pláten vynesla nový styl pop-art k výšinám. Nebohá Marilyn, v tu dobu už ovšem dva roky mrtvá, to dostala přímo mezi oči. Warhol sice plátna zacelil, vytvořil make-up, ale navždy se jedná o umění kulkou proděravělé potrhlé ženské. Díry v čele zvedly zásadně cenu! Série Shot Marilyn čítala pět pláten, každé jinak kolorované, a původně šlo o ucelenou kolekci. Obrazy si ale posléze rozebrali kupci.
Nyní je tento pátý sítotisk (pozn. – technika malby a tisku) díky incidentu, nostalgii po šedesátých letech a vyšponovaným investicím do umění absolutním hitem. Že je jediná neprostřelená, z ní činí ještě více ceněnou raritu. „Vložila pistoli zpět do kabelky, natáhla si rukavice a v klidu odešla,“ vzpomněla si Warholova kamarádka a múza Ultra Violet (Isabelle Dufresne), která tam zrovna byla. „Bylo to stylové, byl to umělecký happening,“ napsala ve svých pamětech. Warhol byl ohromen hvězdami své doby, maloval takto kdekoho včetně Micka Jaggera, což by mohlo být podle odborníků další zásadní dílo za pořádný balík. Zvěčnil takto Liz Taylorovou, Jackie Kennedyovou, Elvise Presleyho či královnu Alžbětu II. „Marilyn je dnes na stejné úrovni jako Botticelliho Zrození Venuše nebo Leonardova Mona Lisa,“ upozorňují kurátoři z aukčních síní, ale není to nic jiného než propagační klišé.