Zkušební pilot Stanislav Sklenář: 24 000 hodin ve vzduchu! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 3. května 2024

Svátek slaví Alexej, zítra Květoslav

Zkušební pilot Stanislav Sklenář: 24 000 hodin ve vzduchu!

Stanislav Sklenář a legendární kunovický Let L-410 Turbolet.
Stanislav Sklenář a legendární kunovický Let L-410 Turbolet. (Foto Aha! – Petr Podroužek a archív Stanislava Sklenáře)

Nejdéle sloužícím profesionálním zkušebním pilotem u nás je Stanislav Sklenář (79) a je rekordmanem. Poprvé usedl do letadla ve Slováckém aeroklubu Kunovice před 53 lety! Od té doby strávil ve vzduchu 24 000 hodin, což znamená, že v kabině letadel tak pobýval ve vzduchu přes dva a půl roku!

Prvním letadlem, se kterým se vydal do oblak, byl větroň LF-109 Pionýr. Strach prý neměl, jen velký respekt, pár měsíců před ním se právě na tomto typu větroně zabil pilot. „Není to úplně ideální, ale zvládl jsem to,“ usmívá se dnes pan Stanislav. Ze základní školy šel na učiliště do oboru letecký mechanik. Odtud vedly jeho kroky do samotného závodu na aeroplány Let Kunovice. Při práci vystudoval leteckou průmyslovku v Uherském Hradišti a v roce 1967 se stal zaměstnancem kunovického aeroklubu.

Vrtule na policii!

„Už tehdy jsme se pustili, za velké pomoci fabriky, do oprav jednomístných větroňů Blaník, který se začal vyrábět v roce 1962 a každý se na něj už předem těšil. Cena Blaníku byla tenkrát 68 tisíc korun, přitom špičkové profese byly hodnoceny na 2500 korun měsíčně.“ Ze tří tisíc vyrobených kusů šla většina do Sovětského svazu. Dodávaly se ale do celého světa. „Po válce byl hlad po svobodném létání, ale větroně šly zásadně jen do aeroklubů. Velmi se střežilo, aby s kluzákem nikdo neuletěl na Západ. Z motorových aeroplánů se v padesátém roce musely dokonce sundávat vrtule, které byly uschovány přes týden ve služebně Veřejné bezpečnosti. Když se šlo o víkendu létat, tak se dovezly, namontovaly a poté se mohlo do oblak.“

Sem tam někdo zabloudil

Všichni v aeroklubech museli mít prověrky, které nedostal každý. I jedincům, jež prošli, se stejně stalo, že během letu ztratili orientaci a hranice s Rakouskem nelegálně překročili, aby se následně do Československa vrátili. „Dostali potom třeba zákaz úplného létání, protože se občas mělo za to, že mohlo jít o úmysl. Z našeho letiště v Kunovicích neulétl na Západ nikdo. J někteří odjeli do Jugoslávie a » pomněli« se vrátit,“ vzpomíná S nislav Sklenář. Dobře si pamatuje i srpen 19 a okupaci Československa. „Krá před tím, než sem přiletěli Sově se vyklidilo letiště v Praze. Ale t ba vedoucí jiných letišť nechali p stavit na dráhu cisterny, aby p stání znemožnili. Takové lidi p samozřejmě vyhodili.“ Do klu se pak infiltrovali estébaci, každý musel dávat pozor na pusu. „Hlíd li, jestli někdo nechce utéct, ne si nestaví dokonce aeroplán, kterým chce za hranice.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě Nedělního Aha! (17. 10. 2021)

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.