Plzeňská tramvaj z roku 1899: Po 122 letech stále jezdí!
Dlouhé roky se z ní těší obyvatelé Plzně. Právě tam před 122 lety zahájila tramvajový provoz. Vůz č. 18 je nyní nejstarší provozuschopnou elektrickou tramvají v celé střední Evropě.
„Historický vůz s evidenčním číslem 18 pochází z první dvacetivozové série motorových vozů vyrobených pro město Plzeň,“ řekl Aha! technik elektrických drah Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Trnka. Motorové tramvaje navrhl František Křižík (1847 – 1941), vozy pak dodala továrna Václava Brožíka (1854 – 1927), avšak bez elektrické části. Právě tu doplnila firma Křižíka.
Kulturní památka
První vozy dostaly čísla 1 až 20. A právě dodnes dochovaná »osmnáctka « slavnostně vyzdobená zahájila provoz v Plzni. „Je to vůz, který dodnes plným právem přitahuje mnoho pozornosti. I proto ministerstvo kultury prohlásilo tuto tramvaj v roce 1991 za movitou kulturní památku státu,“ popsal mluvčí PMDP René Vávro.
Víte, že...
...tramvaj si na rok v rámci oslav 130. výročí zahájení provozu první elektrické tramvaje v Praze i ČR zapůjčila Praha?
Technické údaje
Rok výroby: 1899
Délka skříně: 7,56 m
Šířka skříně: 1,95 m
Výška skříně bez sběrače: 3,2 m
Hmotnost: 9000 kg
Výkon motorů: 2 x 18 kW
Přepravní kapacita: 18 sedících a 24 stojících
Zahrála si v »Berlíně«
Tramvaj č. 18 se v 80. letech stala filmovou hvězdou. Vůz byl totiž použit při natáčení německého filmu Pavučina. Ve žluté barvě s číslem 223 projížděl upravenou plzeňskou Palackého třídou, která představovala berlínskou ulici.