Slovenské žihadlo se ukázalo v Praze: Stará Strela je jako nová! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 29. března 2024

Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt

Slovenské žihadlo se ukázalo v Praze: Stará Strela je jako nová!

Včera Slovenská strela opět stanula u nástupiště pražského hlavního nádraží, odkud vyjížděla do Bratislavy.
Včera Slovenská strela opět stanula u nástupiště pražského hlavního nádraží, odkud vyjížděla do Bratislavy. (Foto Aha! – M. Rušinová, Slovenska-strela.cz, P. Tylšar)

Milovníci železničních skvostů si její návrat nenechali ujít. Slovenská strela, čtyřnápravový motorák, který od roku 1936 jezdil na trati Praha – Bratislava, se včera vrátil na místo, odkud dříve vyrážel. Na pražské hlavní nádraží, kde stará Strela znovu zářila jako nová.

Poprvé se rozjela na trať mezi Prahou a Bratislavou 13. července 1936. Vzdálenost ujela za 4 hodiny a 51 minut, už roku 1938 jí to trvalo dokonce o půl hodiny méně. Její rychlost přes 130 kilometrů v hodině byla dobovým světovým unikátem. Z trati vůz zmizel v roce 1960, kdy se jeden z pouhých dvou vyrobených kusů dostal do kopřivnického muzea.

Poslední dva roky procházel faceliftem za zhruba 45 milionů korun, který vrátil Strele původní krásu a hlavně možnost vyjet na koleje. „Podařilo se ji restaurovat do stavu z roku 1936,“ prozradil Aha! odborný garant renovace Jiří Střecha, co je na projektu nejvýznamějšího. „Tak vypadala a fungovala, když prvně vyjela z továrny,“ vysvětlil. Na víkend Strela zamířila do Lužné u Rakovníka, kde se v areálu Muzea Českých drah mohou zájemci přesvědčit, jak se renovace povedla.

Moderní a bezpečná

A jak se odlišuje řízení Strely od dnešních vlaků? „Liší, ale na svou dobu byla vyrobena velice moderně,“ řekl Střecha. „Strojvedoucí jen levou rukou ovládal páku plynu, pravou brzdu a o víc se nemusel starat. Měla takový poloautomatický systém.“ Strela byla také jedním z prvních vozidel s „pedálem mrtvého muže“, tedy pedálem, který musel mít strojvůdce neustále sešlápnutý. Pokud by tomu tak nebylo, po určité době by se spustil alarm a vlak by poté automaticky zastavil.

Nahlédli jí pod kůži

Jak Jiří Střecha řekl, jedním z nejnáročnějších okamžiků renovace byly práce na karoserii, již bylo třeba celou zrevidovat. „Pak také najít podklady, jak vypadal interiér. Ne všechno se dochovalo, především co se týče barev. Občas jsme třeba pod lištami našli skryté fragmenty v původní barevnosti a z toho jsme vycházeli,“ uvedl. Doladění správného višňového odstínu kromě zkoumání vzorků napomohl zachovaný p vzorník z roku 1935.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.