Perné léto na D1, která se modernizuje od roku 2013: Už bude konečně hotovo?! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Perné léto na D1, která se modernizuje od roku 2013: Už bude konečně hotovo?!

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Policie ČR)

Osm dlouhých let už trvá modernizace nejvytíženější dopravní tepny Česka. Řeč je o dálnici D1, jejíž oprava má podle slibů letos skončit. I když se nečekají žádné velké komplikace, i tak se budou muset řidiči někde obrnit trpělivostí.

Modernizace nejznámější autostrády začala v roce 2013. Z její celkové délky 366 kilometrů se začalo opravovat 161. Z toho už je ale většina hotova a zbývá letos udělat jenom kousek. „V průběhu roku budou práce probíhat na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů a na podzim bude hotovo,“ informoval na Facebooku ministr dopravy Karel Havlíček (51, za ANO). Podle něho prý práce nenarušil ani covid. To potvrzuje i stavební společnost Eurovia, jejíž dělnici pracují na třech úsecích. „Práce na úsecích D1, na kterých aktuálně pracujeme, dokončíme ve stanovených termínech,“ napsala Aha! její mluvčí Iveta Stočková. Tisíc dělníků Řidiči podle vicepremiéra musí ale počítat s omezeními jako v minulých letech, tedy hlavně se zúženími a v nich měřenými úseky. „Musím se omluvit řidičům za všechny uzavírky, ale musíme to postavit.

Chápu, že to bude náročné a že se bude někde stát, ale já vám garantuji, že se pojede na plný plyn a práce budou odsýpat,“ napsal Aha! Havlíček s tím, že minulý rok bylo na D1 nasazeno kolem 1000 pracovníků a stejné to má být i letos. A podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) když budou motoristé dodržovat pravidla, žádné kolony nebudou. „Pokud řidiči budou za volantem dodržovat pozornost, rozestupy a rychlost, tak je nebude čekat nikde žádné zdržení. To, že motoristé pak někde čekají v kolonách, spíše způsobují dopravní nehody nebo ťukance,“ řekl Aha! mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Interaktivní mapa

ŘSD má na webové stránce rsd.cz pod záložkou »Mapová aplikace« interaktivní mapu se všemi opravami, stavbami a omezeními na všech dálnicích a komunikacích I. tříd. Vyznačen je termín realizace (od/do), popis práce a její cena včetně zhotovitele. Na webu si lze zobrazit nejen ty aktuálně realizované práce, ale i ty v přípravě či již dokončené.

Apel na řidiče

V posledních dnech došlo hned k několika nehodám, při kterých řidič narazil do vozidla údržby ŘSD a zranil jejich zaměstnance. Společnost a šéf dopravy proto apelují na řidiče. „Zahajujeme kampaň, kde ukazujeme, že těch pár minut navíc, které ušetříme, když nebudeme dodržovat rychlost, nám může zničit celý život, pokud se něco přihodí,“ napsal Aha! ministr dopravy.

Kde se bude v roce 2021 opravovat?

Úsek délka termín dokončení *EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29

Hvězdonice 7,7 km 2021 (bez uvedení měsíce – pozn. red.) *EXIT 81

Koberovice – EXIT 90

Humpolec 8,8 km září 2021 *EXIT 119

Velký Beranov – EXIT 134

Měřin 14,7 km říjen 2021 *EXIT 168

Devět křížů – EXIT 178

Ostrovačice 10,3 km říjen 2021 

Co bude dál?

Po osmi letech sice skončí práce na 161 kilometrech »tepny« D1, ale řidiči se uzavírkám nevyhnou ani v příštím roce. Dělníci se totiž podle plánu ŘSD přesunou k Brnu, kde se začne rozšiřovat dálnice na tři pruhy v každém směru, bourat most, budovat nové křížení D1 a D2 a další práce. Vše má být rozděleno na sedm etap, práce mají začít v roce 2022 a skončit o deset let později, tedy v roce 2032.

Co vše modernizace zahrnuje?

*opravu konstrukce vozovky

*úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu

*rozšíření dálničních mostů a nadjezdů

*opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky

*výměnu svodidel v celém úseku

*opravu a modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS

*doplnění telematických zařízení

*výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření

Víte, že...

...dálnice D1 se začala stavět před 82 lety v roce 1939? Původní plány ale zhatila druhá světová válka a v šedesátých letech už se na ně nenavázalo a stavělo se jinde. V současné době vede nejdelší dálnice přes šest krajů (Středočeský, Vysočina, Jihomoravský, Zlínský, Olomoucký, Moravskoslezský) včetně Prahy.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.