Rádce Aha!: Co dělat, když nemáme na dárky?! Kde všude se dá ušetřit! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Rádce Aha!: Co dělat, když nemáme na dárky?! Kde všude se dá ušetřit!

Ilustrační foto
Ilustrační foto (istock.com)

Covid nám vzal jistotu, že bude pořád líp. A Ježíškovi tudíž mohutně přivřel peněženku. Zatímco vloni utratili Češi za dárky průměrně 7 tisíc korun, nyní hodlají vydat jen 5 tisíc. Překvapení pod stromečkem dělají podstatnou část vánočních výdajů. Jak to tedy udělat, aby vás nezruinovaly? To vám poradí první díl nového seriálu Aha!.

Češi budou o nejkrásnějších svátcích roku letos šetřit. „Za vánoční dárky utratí celkem zhruba 55 miliard korun. To je o deset miliard korun méně než loni,“ povrtzuje i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Viníkem je samozřejmě koronavirus. „Některým lidem se kvůli stále hrozící nákaze nechce do kamenných obchodů, takže kupují praktičtěji online. Jiní prostě šetří, neboť letos přišli o zaměstnání nebo se bojí, že o něj přijdou příští rok,“ uvádí Kovanda.

Bez prémií

Mnohé firmy totiž podle něj ruší vánoční prémie, protože jsou kvůli krizi rády, že nemusejí propouštět nebo snižovat platy. Podle jedné čistě ekonomické teorie „vyhodíme« zbytečně za Vánoce 18 procent celkových výdajů. Už třeba proto, že se dárkem netrefíme, a ten končí zastrčený někde v koutě. Podle Kovandy by tak bylo ekonomicky nejrozumnější, kdybychom všichni pod stromečkem našli obálku s penězi a koupili si, co se nám hodí nebo líbí. Jenže co by tohle bylo za Vánoce...

Obálka vs. překvapení

„Nutno ovšem říci, že Češi jednají stále více »jako ekonomové«. Podle jednoho průzkumu Wüstenrotu začínají v ČR v posledních letech pod vánočním stromečkem stále více dominovat obálky s penězi na úkor překvapivých a kreativních dárků. Peníze letos daruje zhruba přes padesát procent Čechů,“ poznamenává Kovanda. Praktičtější přístup s sebou také přinesla koronavirová krize. „Obálka s penězi je svým způsobem tím nejpraktičtějším dárkem vůbec. Nicméně nehotovostní dárky budou v souhrnu samozřejmě stále vítězit i letos,“ dodává ekonom. I při nákupu dárků se ale dá leccos ohlídat, aby člověka radost jiných pod stromečkem nakonec nezruinovala.

Jak nepřešvihnout rozpočet

● Kupujte dárky v předstihu – na poslední chvíli jednak ve stresu budete nuceni brát to, co se namane, a také obchodníci drží ceny právě kvůli zoufalcům, kteří něco už zkrátka koupit musejí.

● Nechte si čas na porovnání cen v jednotlivých obchodech, můžete si počkat na slevy a využít i internetové srovnávače, které vám jasně ukážou, za kolik a kde je konkrétní kousek k mání.

● Jděte nakupovat už s jasnou představou dárku, který jste si předem vytipovali, vyhnete se tak náhodné a nechtěné, tudíž dražší koupi.

● Vypracujte si seznam a striktně se jím řiďte, utratíte tak méně.

● Nepodléhejte pokušení udělat si také radost nějakým tím dárkem sami pro sebe.

● Pamatujte, že váš vztah k blízkému člověku se neměří lavinou balíčků pod stromečkem.

● Nebojte se nedat dětem, zvláště těm neskromným, všechno, po čem touží – dáte jim tak do života víc, než když je zavalíte věcmi a třeba se kvůli tomu i zadlužíte.

Přání jsou nekonečná, ale zdroje omezené

Rozářené dětské oči a čiré nadšení z vysněných dárků od Ježíška. Co víc si rodiče mohou přát? Kvůli tomu jsou ochotni i leccos obětovat. Jenže tahle radost má hranice, upozorňuje dětský psycholog Miloslav Čedík.

Platí, že čím více dárků, tím šťastnější Vánoce?

„Současná doba koronavirová nás všechny přivádí k určité revizi, k zastavení se a popřemýšlení nad skutečnými hodnotami. Téměř každý je událostmi letošního roku nějak limitován. Je tak pravděpodobné, že Vánoce nebudou v mnoha rodinách tak konzumní. Je na dospělých potomkům sdělit, že důležité je i setkání s blízkými. To je poselství této doby. Tedy pokud nám to situace dovolí.“

Jak ale dětem vysvětlit, že letos Ježíšek musí šetřit?

„Jasné je jedno: děti by bez dárků zůstat neměly. Ovšem je potřeba mluvit o možnostech konkrétní rodiny, nevzbuzovat v dětech nepřiměřená očekávání a vysvětlit jim třeba právě zhoršenou finanční situaci. Rodiče je i sebe ušetří velkého zklamání. Malé děti, a to včetně těch, které ještě věří na Ježíška, jsou masivně ovlivňovány reklamou. Dospělí by měli použít takový způsob vysvětlení, který odpovídá věku dítěte.“

A co starší děti, které dnes mají velmi jasná a často hodně nákladná přání?

„U starších dětí, které mají jasná přání, např. konkrétní typ mobilu, bych nedoporučoval kupovat nějaké levnější alternativy. Ale spíš přivést dítě k tomu, aby se na svém nákladnějším dárku také podílelo. Ať už je to výplatou z brigády, penězi, které si našetřilo nebo dostalo od babičky a dědečka pod stromeček apod. Potomek si tak zároveň uvědomí i hodnotu peněz.“

Nemůže dítě nějak poznamenat, když právě podle chudšího Ježíška pozná finanční tíseň rodičů?

„Že se finanční situace rodiny změnila, děti vnímají naprosto jasně. Ovšem dostatek a hojnost neznamená, že taková rodina je šťastná. Jinými slovy – drahé dárky neznamenají skvělé fungování rodiny. Někdy je to přesně naopak.“

Jenže právě nedostatek peněz může vést k horší atmosféře v rodině.

„Stresem bude letos poznamenána nejedna rodina, dokonce se nebojím říct, že opravdu mnoho. A rodiče by si měli uvědomit, že jsou takříkajíc předlohou pro své děti. Ty také rodičovské starosti a stres vnímají. A role dospělých by měla být jednoznačná: Rodiče by se měli navzájem podporovat a stát si po boku. A ne se hádat a vyčítat si ztrátu práce, málo peněz. Mnozí jsou v tom nevinně. Pokud by přesto stres či špatná nálada, nebo dokonce deprese přetrvávaly, není od věci vyhledat terapeutickou nebo sociální pomoc.“

Celý článek najdete v tištěném Aha! 7.12.2020

ZÍTRA ČTĚTE: Vánoce na dluh? Odborníci poradí, jak se nestat otrokem půjček.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.