Moderní zabezpečovací zařízení dostanou všechny tratě!
Dalším černým týdnům na železnicích v Česku má zabránit vyspělá technika. Nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS mají být vybaveny všechny tratě! Tedy nikoliv jen významné trasy, jak se předpokládalo.
Do bezpečnosti na tratích hodlá stát investovat v následujících deseti letech 70 miliard korun. Pět miliard ročně má spolknout automatický zabezpečovací systém ETCS. Ten kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zastavit soupravu na dálku. Jak včera po jednání nově zřízené komise pro bezpečnost na železnici oznámil ministr dopravy Karel Havlíček (50, za ANO), nejmodernější zabezpečení dostanou všechny tratě, přestože původně počítal jen s těmi nejdůležitějšími. Vedle tratí je nutné systém instalovat i do vlaků, v první fázi to bude 900 vozů. Správa železnic také vytipovala 500 kritických přejezdů, kde hodlá zvýšit bezpečnost, a zahájila i kontrolu mostů.
Devět tisíc kilometrů
Z celkem 9000 kilometrů železnic je nyní zabezpečovacím systémem ETCS pokryto přes 255 kilometrů tratí. Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce.
Umírali na kolejích
Ze série nehod na železnici v posledních týdnech byla nejtragičtější ta u Perninku na Karlovarsko, kdy při střetu dvou vlaků zemřeli dva lidé, a dalších 24 bylo zraněno. Smrt strojvedoucího a zranění 35 pasažérů má pak na svědomí náraz osobního vlaku do zadní části nákladního expresu u Českého Brodu. Zaznamenány byly i další kiksy na kolejích, naštěstí se ale obešly bez obětí na životech.
Rozhovor s Karlem Havlíčkem: