Srážka vlaků před Českým Brodem: Červené světlo varovalo »Pozor! Zpomal«
Co bylo příčinou tragédie u Českého Brodu? Proč Martin H. (†40) na návěstidle »stůj« zastavil a posléze se rozjel rychlostí až 70 km/h? A proč nebrzdil?
Rozhodnutí pokračovat po návěsti »stůj« rychlostí až 70 kilometrů v hodině v nepřehledném úseku trati před Českým Brodem stálo strojvůdce Martina H. život. Srážka s poštovním vlakem si také vyžádala více než 30 zraněných a škody se odhadují na desítky milionů.
Stál na červenou
Krátce před tragédií přitom vlak stál u červeného návěstidla »stůj«, upozorňujícího na mimořádnou situaci. Pak jej Martin H. opět rozjel, což pravidla takzvaného bezpečnostního autobloku umožňují. „V předpisu tratí D1 je na autobloku zastavit. Poté můžete pokračovat maximální rychlostí 100 kilometrů v hodině a jet podle rozhledových poměrů tak, aby jste dokázal zastavit před jiným drážním vozidlem nebo překážkou,“ řekl Aha! generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Příliš rychle
A právě vysokou rychlostí, na kterou se v oblouku trati strojvůdce rozjel, zřejmě porušil předpisy. Příčinu jeho zkratu nyní rozkrývá Drážní inspekce. Svědci tvrdí, že vlakvedoucí před střetem nebrzdil. Také se nesnažil utéct z kabiny. Kromě lidské chyby by proto příčinou nehody mohla být i zdravotní indispozice. „K nehodě se zatím nebudeme vyjadřovat,“ sdělil Aha! generální inspektor Kučera.
Zásah hasičů po srážce vlaků u Českého Brodu: