Elektrické tramvaje tu jezdí už 120 let: V Jablonci připravili dobový jídelníček

Dne 7. února 1900 byla v Jablonci nad Nisou velká sláva. Na devítikilometrovou trať se vydaly první elektrické tramvaje. Ty město propojily s Rychnovem u Jablonce. Slávu si vedení města připomnělo dobovými pochoutkami.
V předvečer dopravního mezníku v historii města se před 120 lety konala v místní sokolovně, která v té době stála dva roky, hostina pro 250 pozvaných hostů. „Menu bylo psáno v rakouské němčině a dalo nám docela zabrat, abychom jídelní lístek dokázali přeložit,“ řekl předseda Sdružení pro obnovení elektrických kolejových drah Jablonce nad Nisou Lukáš Pleticha.
„Kromě překladu jsme měli problém také se sháněním ingrediencí,“ vyprávěl Pleticha. Například kastrovaného kohouta (kapouna) se pořadatelům vůbec sehnat nepodařilo. „Hledali jsme, ale nejblíže bychom ho sehnali v Maďarsku, což by bylo finančně i logisticky náročné,“ konstatoval Pleticha. Podobně tomu bylo také se starou slepicí. „Drůbež byla v těch dobách dostupná, ale polévka se vařila dlouho a opravdu byla ze staré slepice, která už nenesla,“ dodal.
Menu
Polévka ze staré slepice
Candát na másle s vařenými brambory
Ragú z jeleního masa
Biftek Wellington Kastrovaný kohout s francouzským salátem
Dezert lívance
Káva Doutník
Byl sedmý
Jablonec nad Nisou byl sedmým městem zemí Koruny české, ve kterém začaly jezdit tramvaje. První na trať vyjely 7. Února 1900. První úsek měřil 9,3 kilometru, a propojil Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce.
Jak to probíhalo?
•1892 - první úvahy o zřízení tramvajové dopravy v Jablonci
•1895 - továrník Gustav Hoffmann získal předběžnou koncesi pro provoz tramvaje; ve stejném roce vznikl první projekt
•1898 - začaly přípravné práce na stavbě tramvajové trati
•1899 - vznik společnosti Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft