Tramvaj s košem na mrtvoly!
Devadesát let slaví v Liberci v tomto měsíci krasavice mezi českými tramvajemi, vůz s číslem 78 značky Bovera. Je jediná svého druhu a za svůj vzhled vděčí nadšencům z libereckého dopravního podniku a Bovera clubu. Ti ji několik let opravovali.
Tramvaj je od roku 2012 národní kulturní památkou. Ve své zrenovované podobě vyjela na koleje z liberecké vozovny v roce 2000 a za tu dobu ujela po kolejích 12 tisíc kilometrů. Jízdu Boverou si pro sebe můžete u libereckého dopravního podniku i objednat. Hodina jízdy přijde zhruba na dva tisíce a historická krasavice vás proveze na úzkorozchodné trati od Ještědu až po Lidové sady.
Lapač chodců
Víte, co je koš na mrtvoly? Bovera měla v přední části speciální zařízení, které sraženého chodce zachytilo, a zabránilo tak jeho přejetí předními koly. Třebaže mělo zařízení nepozorné lidi chránit, říká se mu koš na mrtvoly. A pokud se do něj někdo dostal, musel si připadat jako v rakvi.
Rodný list
Za den zrodu tramvaje se zpravidla považuje ten, kdy bylo vydáno »používací povolení« v rámci úředního vyzkoušení nových vozů. První zmínka o Boveře se dochovala ze 7. června 1929, kdy se konaly brzdové zkoušky na trati do Vaňova v Ústí nad Labem. Cestující vozila Bovera v Ústí až do roku 1965.
Přestavěna na brus
Před zkázou zachránila Boveru číslo 78 přestavba na kolejový brus. „Oddíl pro cestující byl zbaven lavic a bylo sem nainstalováno technické zařízení pro broušení kolejnic,“ říká Tomáš Krebs, restaurátor tramvaje z libereckého dopravního podniku a Bovera clubu. „Ještě v roce 1987, kdy liberecké tramvaje slavily svou devadesátku, byla použita jako pojízdný poutač k tomuto výročí,“ dodal Tomáš Krebs.
Makali zadarmo
Vozidlo si v roce 1994 vzali do parády nadšenci z Bovera clubu v libereckých garážích. „Rozebrali jsme ji do posledního šroubku, nechali si udělat odborné práce asi za milion, ale svůj čas jsme přitom nepočítali,“ dodal Krebs. Cena prací, pokud by je prováděly specializované firmy, by přišla až na devět milionů.