Vzducholoď Graf Zeppelin: Cesta kolem světa za 21 dní | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 28. května 2024

Svátek slaví Vilém, zítra Maxmilián

Vzducholoď Graf Zeppelin: Cesta kolem světa za 21 dní

První let Graf Zeppelinu ve Friedrichshafenu.
První let Graf Zeppelinu ve Friedrichshafenu. (Foto Wikipedie)

Odstartovala z východního pobřeží USA, kam se přes německý Friedrichshafen, japonské Tokio a Kalifornii opět vrátila. Cesta dlouhá 31 400 kilometrů trvala vzducholodi Graf Zeppelin 21 dní, vydala se na ni přesně před 90 lety. V dějinách vzduchoplavby to byla doslova převratná událost.

Ne náhodou byl Zeppelin považován za nejúspěšnější německou vzducholoď. Obra měřícího 236,6 metrů na délku a o průměru 30,5 metru dokázalo pět motorů Maybach rozhýbat až na 130kilometrovou rychlost. Cestovní rychlost ale většinou byla 115 kilometrů za hodinu. Poprvé se k nebi Graf Zeppelin vznesl roku 1928, na cestu kolem světa se ale vypravil až o rok později.


Dny ve vzduchu
Ze startovního města Lakehurstu v americkém New Jersey vzlétl 8. srpna 1929. Za dva dny se 16 pasažérů i 37 členů posádky dostalo do Friedrichshafenu v Německu, kde byla základna firmy Zeppelin. Dalších osm dní bez mezipřistání trvala cesta přes Sibiř do Tokia, kde osazenstvo vzducholodi strávilo pět dní. Pak vyrazili na přelet Tichého oceánu s cílem v San Francisku, kde přistáli 26. srpna a odtud se vydali nad územím Spojených států zpět do Lakehurstu.


Gratuloval i prezident
Celou posádku čekal oslavný průvod z New Yorku až na Broadway a kapitána vzducholodi Huga Eckenera přijal v Bílém domě prezident Herbert Hoover. Cesta kolem světa trvala 21 dní, pět hodin a 31 minut.

Luxus bez topení
Během dlouhých přeletů si pasažéři mohli krátit volnou chvíli v luxusní jídelně, kde se servírovala jídla přizpůsobená zemím, nad kterými se právě letělo. Nad Německem si pochutnávali na lososovi, nad Ruskem si zase vychutnali kaviár. Cestující měli k dispozici kabiny s vlastní koupelnou a WC, které byly oddělené od umývárny pro posádku. Kabina však neměla vytápění.  

Dlouhá chvíle
Úmorný přelet nad řídce osídlenou Sibiří zpestřoval kapitán lodi posádce občasnými sestupy do nižších výšek. Pasažéři se tak mohli potěšit zajímavými výhledy na krajinu.


Transatlantická linka
Zeppelin, označovaný také LZ 127, od roku 1930 létal na první transatlantické lince mezi Brazílií a Německem. Celkem během devíti let hladkého provozu uskutečnil 590 letů, nalétal přes půldruhého milionu kilometrů a přepravil 34 tisíc cestujících. S výzkumnou expedicí prozkoumal i ruské polární končiny.

Skončil ve šrotu
Po vznícení Hindenburgu, což byl větší nástupce Zeppelinu, byla v květnu 1937 nejúspěšnější německá vzducholoď odstavena. O tři roky později byla na příkaz velitele Luftwaffe Hermanna Göringa sešrotována a materiály byly použity pro výrobu nových letadel.

Víte, že...
...vzducholoď byla pojmenována po Ferdinandu von Zeppelinovi? Úspěšně využíval v prusko-francouzské válce lety balonem pro spojení z obležené Paříže. Právě zde se zřejmě inspiroval pro stavbu vzducholodí, patent na řiditelnou vzducholoď získal 31. srpna 1893.



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.