Republiku křižovaly 149 let: Vlak s pošťáky na palubě

Auto míval málokdo, jezdilo se vlakem. Neexistovaly e-maily a esemesky, posílaly se dopisy, pohlednice, telegramy. Když už člověk byl na nádraží, nemusel hledat schránku, ale mohl vhodit psaní přímo do poštovního vagonu. Adresátovi se tak dostalo i dřív. To bývala vlaková pošta.
Konec dlouhé éry nastal před 20 lety. Koncem května 1999 ukončila definitivně svůj provoz vlaková pošta, která byla součástí tzv. ambulantní pošty.
„Jednalo se o pracoviště poštovní přepravy v dopravním prostředku, jehož jízdní doby bylo účelně využito ke zpracování a třídění zásilek,“ vysvětluje Petr Študent z Muzea vlakové pošty. Zrod ambulantní pošty je datován do roku 1837, kdy úředníci britské pošty úspěšně vytřídili první zásilky během jízdy. Kromě vlakové šlo o automobilovou, letadlovou či lodní poštu.
Slavný začátek
Provoz vlakových pošt byl v tuzemsku zahájen 1. srpna 1850, když vyjel první vlak z Vídně do Bohumína, odkud dále pokračoval do Pruska, Francie a Belgie. Do Prahy přijel poprvé poštovní vagon o rok později taktéž z Vídně. Díky podstatné úspoře času získával tento způsob přepravy zásilek na velké popularitě a postupně se v tuzemsku uchytila i ambulantní automobilová přeprava.
Konec z nepotřebnosti
Ještě v roce 1994 v Česku fungovalo 96 vlakových a 33 automobilových pošt. S postupným nástupem automatických třídicích linek však jejich důležitost klesala. Na konci května 1999 tak bylo definitivně zrušeno posledních 31 vlakových pošt a třízení zásilek za jízdy tak můžeme vidět již jen ve filmech pro pamětníky.
Víte, že...
...první cesta vlakové pošty z Vídně do Prahy v roce 1851 trvala 16 hodin a 15 minut?