Jak se liší? Beaujolais nouveau a svatomartinské!
Jste zapřisáhlí patrioti, a proto milujete lehké svatomartinské víno? Nebo nedáte dopustit na jistotu z francouzských vinic beaujolais nouveau? Jedno mají společné – jde o mladá vína, tedy první vína nového ročníku, která zrála pouhých několik týdnů. Aha! vám prozradí, čím se od sebe liší.
5 největších rozdílů
Místo
„Největší rozdíl je geografický. Svatomartinské je mladé víno vyráběné z moravských nebo českých hroznů, francouzské beaujolais nouveau je první víno nového ročníku, které pochází z francouzské vinařské oblasti Beaujolais,“ vysvětluje David Král, dvojnásobný vítěz soutěže o nejlepšího sommeliera Česka.
Cena
Milovníky svatomartinského kromě výborné chuti potěší i skvělá cena. Lahev svěžího moku je možné pořídit už okolo 80 korun. To milovníci beaujolais nouveau si musí přece jen trochu připlatit, cena lahve většinou začíná nad částkou 150 korun.
BarvaNa svatomartinském si na rozdíl od jeho francouzské konkurence pochutnají příznivci všech barev vína. „U nás na svatého Martina můžeme ochutnávat bílá, červená i růžová vína určených odrůd, francouzské beaujolais nouveau je pouze červené či růžové,“ vysvětluje sommelier.
Čas
První ochutnávku od sebe dělí téměř 14 dní. Milovníci svatomartinského už si můžou chystat chuťové pohárky. Právě dnes 11. 11. v 11 hodin a 11 minut otevřou první lahve. Příznivci mladého beaujolais si ale budou muset ještě pár dní počkat. „Beaujolais se mezi zájemce dostává vždy třetí listopadový čtvrtek,“ říká Král.
OdrůdaOdrůdy vína pro výrobu svatomartinského i Beaujolais nouveau jsou pevně dané. „Svatomartinské se může vyrábět z odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský, Zweigeltrebe (jen pro růžová vína a klaret), Modrý Portugal a Svatovavřinecké, beaujolais pouze z odrůdy Gamay,“ vypočítává Král.
Čeká na vás 2 300 000 lahví
Ačkoli tradice pít mladá vína na oslavu úspěšné sklizně sahá již do 18. století, ve Francii se jí větší pozornosti dostává až od 60. let 20. století. U nás sice zvyk přiťuknout si mladým vínem pochází už od dob císaře Josefa II., ale o znovuobjevení značky Svatomartinské víno se zasloužil Vinařský fond. Ten ji obnovil a začal intenzivně budovat v roce 2005. Obliba svatomartinského stále roste a letos čeká na jeho milovníky 2 300 000 lahví.