Praskla jí zeď: 13 let platí pojistku, teď jí nic nedají!
Už 13 let platí Herta Jančarová (84) pojistku na škody v domácnosti. Když se jí v bytě začala rozpadat zeď, pojišťovna odmítla zaplatit za opravu. Prý se na prasklou zeď její pojištění nevztahuje.
Penzistka denně navštěvuje manžela (90) upoutaného trvale na lůžku v domově seniorů. „Jednou jsem se od muže vrátila domů, a viděla jsem po chodbě kusy omítky a šutry. Dveře pokoje nešly otevřít, teď se do něj sotva protáhnu,“ popisuje.
Nepořádek paní domu zametla, a hledala spojení na pojišťovnu, u níž má sjednanou pojistku právě na škody v domácnosti. Doufala, že si stěnu bude moct nechat opravit. „Odmítli mi cokoliv zaplatit a podobně jsem dopadla, když jsem se potom obrátila na správu domu,“ vypráví Herta Jančarová.
Na zedníka nemá
Jelikož je od svých 24 let invalidní, pobírá důchod ve výši pouhých 8048 korun. Za byt platí 5541 korun měsíčně. Roční pojistné příbytku vyjde na 1840 korun. „Nebýt manželova důchodu, nepřežila bych,“ říká paní Herta. Co bude dělat, neví. „Sama si to neopravím, mám po deseti zlomeninách. Muž, ten už vůbec ne, ten už mě ani nepoznává. Mám strach, že ta stěna nakonec spadne. Na nějakého zedníka, to já prostě nemám,“ dodává postižená seniorka, žijící v bytě 2+1 v ostravské ulici Krasnoarmějců.
Česká pojišťovna: Nezaplatíme, je nám líto
„Je nám líto, ale v tomto případě došlo ke škodě z příčiny, která není v pojistné smlouvě zahrnuta mezi pojistná nebezpečí. Spis ke škodní události proto odkládáme bez pojistného plnění,“ sdělila vedoucí týmu likvidace pojistných událostí České pojišťovny Marie Votavová.
Bytové družstvo: Ať si to opraví sama
„V bytě paní Jančarové praskla příčka, nejde tedy o nosnou zeď. My jsme pojištění u ČSOB, likvidátor situaci zdokumentoval, ale škodní událost neuznal,“ řekl předseda společenství vlastníků bytového domu Tomáš Vrubel a dodal: „Paní nájemnice si to bude muset opravit.“
Penzistka denně navštěvuje manžela (90) upoutaného trvale na lůžku v domově seniorů. „Jednou jsem se od muže vrátila domů, a viděla jsem po chodbě kusy omítky a šutry. Dveře pokoje nešly otevřít, teď se do něj sotva protáhnu,“ popisuje.
Nepořádek paní domu zametla, a hledala spojení na pojišťovnu, u níž má sjednanou pojistku právě na škody v domácnosti. Doufala, že si stěnu bude moct nechat opravit. „Odmítli mi cokoliv zaplatit a podobně jsem dopadla, když jsem se potom obrátila na správu domu,“ vypráví Herta Jančarová. Co říká právník Petr Novák
O pojišťovně...
„Mezi jednotlivými druhy pojištění bývají často podstatné rozdíly. Bude tak záležet, jestli by se jednalo o pojistnou událost, na základě které by paní Jančarová měla nárok na pojistné plnění. Pojištění se může vztahovat například na nahodilé situace nebo následky vyvolané vnějšími vlivy např. počasím nebo havárií. Pak by mohlo být rozhodující, jestli praskání zdi bylo tímto zapříčiněno nebo se jedná o následek dlouhodobého nepříznivého stavu stavby,“ uvedl advokát Petr Novák, spolupracující právník Vaše nároky.cz.
O bytovém družstvu...
„Jestliže paní Jančarová užívá byt na základě nájemní smlouvy, nájemce v takových případech může po pronajímateli – družstvu požadovat odstranění závadného stavu, aby mohl byt řádně užívat. Doporučoval bych, aby se obrátila na družstvo, které by zeď mělo opravit. Nehraje potom žádnou roli, zda pojišťovna družstva nárok na pojistné plnění uznala či nikoliv. Paní Jančarová je v přímém vztahu s družstvem, které je povinno zajistit bezproblémové užívání bytu,“ doplnil advokát Petr Novák.