Nezoufejte! Nové léky na rakovinu jsou tady | Ahaonline.cz

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Nezoufejte! Nové léky na rakovinu jsou tady

Na nových léčebných postupech pracují týmy po celém světě.
Na nových léčebných postupech pracují týmy po celém světě. (Ilustrační foto: Profimedia.cz)

Na nových léčebných postupech a vývoji léků pracují podle informací Blesku vědecké týmy po celém světě a ani u nás nejsme pozadu. Jediný problém je ten, že každá taková nadějná novinka musí projít důkladným testováním a klinickými studiemi a to pokaždé trvá i několik let. Jaké léky a na co se u nás a ve světě vyvíjejí?

Imunoterapeutika nové generace

Mikrobiologický ústav Akademie věd ČR společně s výzkumnou fi rmou Apigenex v uplynulých třech letech pracoval na projektu s názvem Vývoj protinádorových imunoterapeutik nové generace. Nyní je výzkum před zahájením klinických testů. „Tyto nové léčebné postupy jsou založeny na kombinaci chirurgického zásahu, radioterapie nebo chemoterapie s imunoterapeutickým přístupem,“ vysvětlila Anna Fišerová z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

»Zlatý« lék z Olomouce

Olomoučtí vědci získali dva národní patenty na sloučeniny s obsahem zlata, které mají výrazné protizánětlivé i protinádorové účinky. Odborníci vidí v budoucnu jejich využití například v kombinaci s radioterapií nebo při následné léčbě. Tyto léčebné látky by mohly potlačit nežádoucí vedlejší zánětlivé následky ozařování a zlepšit tak zdravotní stav pacientů. Na výzkumu se podíleli vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého a Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů, informovali zástupci univerzity. Loni získali olomoučtí chemici evropský patent na nové látky s protinádorovým účinkem na bázi platiny. Výzkumníci ale zdůrazňují, že k využití těchto látek jako léčiv vede ještě dlouhá cesta experimentálního a klinického výzkumu.

Fotodynamická terapie odloučí celý nádor

Za velmi nadějnou metodu v léčbě zhoubných nádorů se považuje fotodynamická terapie pro léčbu nádorů krku a hlavy (ne mozku). Už nyní je metoda dostupná i českým pacientům a hradí ji zdravotní pojišťovny. Léčí se jí ti, u kterých selhaly jiné postupy. „Nejedná se o všelék, který bude možné nasadit u všech nemocných,“ vysvětluje MUDr. Roman Šmucler z Centra fotonické medicíny 1. LF UK a VFN. Jak funguje? Speciální lék se vstříkne do nádoru. Po několika dnech se toto místo osvítí světlem určité vlnové délky a tím se spustí chemická reakce, usmrtí se nežádoucí buňky a za čas dojde k odloučení nádoru. Jedinou nevýhodou je, že pacient musí strávit několik dní v místnosti s malým množstvím světla. Takhle metoda se testuje a v budoucnu se bude využívat k léčbě nádorů i na jiné části těla a v Japonsku ji používají při léčbě rakoviny plic.

Nový lék na rakovinu prostaty už brzy

Šanci na vyléčení by měli brzy dostat i někteří muži s rakovinou prostaty. „V léčbě tohoto karcinomu se objevily protinádorové vakcíny, které už se v České republice klinicky zkoumají. Takže se možná dočkáme i vlastního vývoje a tyto vakcíny by mohly být brzy dostupné i pro naše pacienty,“ doufá profesor MUDr. Luboš Petruželka, přednosta Onkologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Naděje pro nemocné s leukemií

Lékaři v Ústavu hematologie a krevní transfuze (ÚHKT) v Praze nedávno spustili nový transplantační program. Kostní dřeň v něm půjde převést i mezi dárcem a pacientem, kteří jsou neshodní. Nebo přesněji – jsou shodní jen napůl. Při klasických transplantacích je nutné hledat shodu mezi dárcem a příjemcem v minimálně 8 znacích z 10. Pro mnoho vážně nemocných proto budou tyto tzv. haploidentické transplantace novou šancí. „Umožní nám transplantovat asi dalších 30 % pacientů, kterým jsme dosud nedokázali pomoci a nenašli pro něj identického sourozence ani shodného dárce v registrech,“ říká profesor Petr Cetkovský, ředitel hematologického ústavu.

Nosič léku zničí jen nádorové buňky

Objev světového významu, který bude za pár let znamenat velký přínos v boji s rakovinou, udělali vědci z Mendelovy univerzity v Brně. Našli totiž cestu, jak vpravit léky do nádoru, aniž by jedovaté sloučeniny zasáhly zdravé orgány! Pomůže jim totiž tzv. nanotransportér léčiv. Právě značná toxicita chemoterapie při léčbě rakoviny nyní neumožňuje použít dostatečně vysoké dávky cytostatik, potřebných ke zničení buněk nádoru. Za vším stojí objev proteinu aporferitinu. Ten dokáže ve své dutině vázat molekuly léčiv a cíleně dopraví lék k postižené tkáni. Výzkum využití apoferitinu při léčbě nádorů je nyní ve fázi přípravy praktických pokusů.

Úspěchy světových vědců

Lék objevili náhodou
Vědci z kanadsko-dánského týmu zkoumali, jak ochránit těhotné ženy před malárií. Ve fi nále zjistili, že protein z viru malárie útočí na buňky rakoviny! Obohacen o toxin dokonce tak úspěšně, že zničí 9 z 10 typů lidských nádorů! Celý proces otestovali na myších (jimž implantovali lidské buňky) a věří, že první zkoušky na lidech proběhnou do tří let. „U zhoubných onemocnění mízních uzlin se nám podařilo zmenšit nádory na čtvrtinu a u rakoviny prostaty jsme zcela uspěli ve dvou ze šesti případů!“ uvedl expert Mads Daugaard.

Léky na rakovinu v konečném stadiu
Nové léky v Anglii vědci testovali na 950 pacientech a ukazuje se, že nová farmaka Nivolumab a Ipilimumab zabírají i na rakovinu v konečném stádiu. Dokonce v takové míře, že lékaři hovoří o »ohromujících « výsledcích. Takový lék se podle nich podaří objevit jednou za generaci. U některých typů nádorových onemocnění zhoubné novotvary ustoupily nebo zcela vymizely až v polovině případů, a to u pacientů, jimž lékaři dávali už jen měsíc života. Nejúčinnější se zdají být nové léky proti rakovině kůže a plic, nadějné výsledky ale byly zaznamenány i u nádorových onemocnění mozku, slinivky, jater, střev, dělohy či vaječníků.

Objev z Londýna
Angličtí vědci objevili protein, který zastavuje růst rakovinného nádoru prsu. Nabízí se tak naděje pro miliony žen po celém světě. Když se rakovinné buňky rozrůstají, jako první se rozšíří do krevního řečiště. „Nyní ale studie ukázala, že receptorový protein nazývaný EPHA2 je udrží tam, kde jsou, a rakovina se tak nešíří do dalších částí těla. Stačí tak jen vyvinout lék, který EPHA2 v těle »nastartuje «,“ tvrdí doktor Claus Jorgensen z The Institute of Cancer Research z Londýna.