Jak na to, aby dovolená klapla na 100%? Poradíme spolu s odborníky!

Vybíráte svůj vysněný letní pobyt, ale obáváte se, abyste zvolili správně? Váháte, s kterou cestovní kanceláří jet, zda se na místo dopravit letecky nebo autem, jak se pojistit a co si vzít s sebou? A děsíte se okamžiku, že na místě nebude vše, jak jste čekali, a vy nebudete vědět, jak zareagovat? Oslovili jsme pro vás tým odborníků, kteří s těmito i některými další problémy poradí. Aby vaše dovolená klapla na jedničku!
VÝBĚR ZÁJEZDU
Cestovka: Ano, či ne?
Ne každý má natolik dobrodružnou povahu, aby do zahraničí vycestoval na vlastní pěst. Pokud máte raději klid a jistotu, je pro vás lepší se obrátit na cestovní kancelář, která garantuje služby, jako jsou například delegát v místě pobytu, nabídka aktivit a výletů v místě, animační program pro děti a podobně.
Jak si správně vybrat?
Nejjednodušší je samozřejmě využít služeb cestovní kanceláře, s níž už máte sami dobré zkušenosti nebo vám ji doporučí někdo z blízkého okolí. Jinak přichází ke slovu hledání v internetových nabídkách a s ním i první úskalí. „Řada cestovatelů stále nemá jasno, jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou. Rozdíl však opravdu nespočívá jen v názvu. Organizovat a prodávat zájezdy smí pouze cestovní kancelář, která má k podnikání státní povolení, naproti tomu cestovní agentury nesmějí zájezdy samy organizovat, takže pouze přeprodávají zájezdy cestovních kanceláří nebo zprostředkovávají jednotlivé služby cestovního ruchu, jako jsou letenky, jízdenky, hotely či kempy,“ říká Mgr. Lukáš Zelený z časopisu d-Test. Musíme si tedy uvědomit, u koho zájezd objednáváte. A pokud se rozhodnete pro agenturu nebo například slevový portál, vždy se informujte, která cestovní kancelář zájezd organizuje, s kterým dopravcem poletíte nebo pojedete, jaký bude přesný program a v jakém hotelu nebo ubytovacím zařízení budete bydlet. Je-li například pouze uvedeno, že ubytování bude v tříhvězdičkovém hotelu, zbystřete a trvejte na dodání konkrétních informací.
Musí mít CK pojištění proti úpadku?
Ano, to je naprosto nezbytné. Kdo není pojištěn, nesmí podle zákona organizovat zájezdy. „Pojištění zabezpečuje, že se zákazník vrátí z místa, kam ho zkrachovalá cestovní kancelář odvezla nebo dostane zpět zálohu či zaplacenou cenu zájezdu, pokud vůbec neodjel. Spotřebitel musí být rovněž odškodněn i za zkrácení zájezdu. Nikdy bychom proto neměli opomenout zkontrolovat si, zda má cestovní kancelář skutečně sjednáno pojištění proti úpadku,“ říká k tomu Zelený.
Jak je to s pojištěním, co můžeme vzít vdo letadla, jak je to s přepravou domácích mazlíčků a mnoho dalších užitečných rad čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 18.