Pozor na nové fígle při výměně peněz: Jak nenaletět ve směnárně! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 28. března 2024

Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána

Pozor na nové fígle při výměně peněz: Jak nenaletět ve směnárně!

Na peníze si musíte dávat velký pozor!
Na peníze si musíte dávat velký pozor! (Foto Aha! – Karel Kopáč, ara)

Některé směnárny klamou své zákazníky. Lákají je na lživé nebo zavádějící informace. A situace se moc nezlepšila ani po zavedení nového zákona. Ten sice platí už téměř rok, ale směnárny přišly s novými fintami, jak ho obejít.

Triky za pokladnou

*Dva kurzovní lístky

Směnárna musí mít ze zákona vyvěšený kurzovní lístek s nejméně výhodným kurzem. Směnárny to ale obcházejí. Vyvěšují dva kurzovní lístky. Výrazně uvedené jsou pochopitelně výhodnější kurzy, které jsou ale platné například jen při směně přesahující vysokou částku, třeba 1000 eur.

*Utajené poplatky

Směnárna má vyvěšený jen jeden kurzovní lístek. Není na něm ale vůbec, nebo jen málo výrazně upozornění, že při nákupu valut je nutné zaplatit vysoký poplatek. Ten může být i desítky procent ze směny.

Tip odborníka

Podle Jiřího Rusnoka, který v ČNB dohlíží na ochranu spotřebitele, by lidé měli být vždy obezřetní a nespoléhat jen na ústní informace směnárníků. „Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků,“ radí Rusnok.

10 rad pro klienta

1. Směnu provádějte jen v označených směnárnách.

2. Nejdříve si pečlivě přečtěte všechny informace na kurzovním lístku.

3. Pojmy »Nákup a prodej cizí měny« se používají z pohledu směnárny.

4. Směnné kurzy i výše poplatků se u jednotlivých směnáren liší.

5. Směnárna musí na kurzovním lístku zveřejnit pouze nejméně výhodný kurz.

6. Směnárna vám musí ještě před směnou poskytnout informace o sobě a prováděné směně.

7. Potvrzení podepište jen, pokud s podmínkami souhlasíte a schovejte pro případnou reklamaci.

8. Nikdy nepředávejte hotovost ke směně dříve, než dostanete všechny informace.

9. Po provedení směny trvejte na vydání dokladu o poskytnutí služby, směnárna ho musí vydat.

10. Pokud směna proběhla v souladu s informacemi, které jste písemně dostali, nemusí směnárna transakci stornovat.

Jak postupovat při reklamaci

*Reklamaci je možné udělat hned po provedení transakce. Řešte ji s odpovědným pracovníkem směnárny.

*Pokud směnárna reklamaci neuzná, máte dvě možnosti:

Stížnost České národní bance

Můžete podat písemnou stížnost České národní bance. Ta pak může uložit směnárně pokutu. ČNB ale nemá pravomoc směnárně nařídit zaplacení náhrady škody.

Stížnost finančnímu arbitrovi

Můžete se obrátit na finančního arbitra (www.finarbitr.cz). Ten může pomoci mimosoudně vyřešit spor mezi vámi a směnárnou. Navíc může rozhodnout i o náhradě škody.

Kdo dohlíží na směnárny

Směnárny kontroluje Česká národní banka (ČNB). Ta uděluje směnárníkům povolení k činnosti, provádí kontroly a vyřizuje stížnosti zákazníků.

Za chyby jsou pokuty

Ročně inspektoři ČNB udělají zhruba 200 kontrol směnáren a v případě nedostatků udělí pokutu. Jen letos už dostalo pokutu 81 směnáren. Celkem za chyby zaplatily necelý milión. Nejvyšší pokuty přitom ČNB uložila za vážné nedostatky při informování klientů o směnných kurzech a výši poplatků, a to hlavně u pražských směnáren.

Autor:  růž

Přečtěte si
lazerswag
21. 8. 2014 • 13:20

Jak jsme sháněla kuny do chorvatska, nakoupili jsme je u Sunny Online a byla jsem spokojená, super kurzy a jednání na úrovni

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.