5 nejčastějších situací, které vás zaskočí při povodních: Když složenku vezme voda...

Utopená složenka na peníze, zničené doklady nebo zavřená pošta. Tisíce lidí, kteří dostávají důchod, nemocenskou nebo mateřskou složenkou, se náhle ocitly »na suchu«. O své peníze ale nepřijdou. Deník Aha! nabízí řešení pěti nejčastějších situací, se kterými se v těchto dnech mnozí potýkají.
1. Pošta je zavřená a doručovatel se k nám nedostane.
Své peníze dostanete na jiné pobočce pošty. Pokud si nevíte rady, zavolejte na informační linku České pošty 840 111 244.
2. Pošta je sice v provozu, ale doručovatel nemůže kvůli velké vodě peníze doručit do mého bydliště.
Pro peníze si zajděte na pobočku »své« pošty.
3. Jsem penzista, ale kvůli povodním teď bydlím u příbuzných. Jak dostanu důchod?
Pokud jste mimo místo svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných), požádejte telefonicky pobočku vaší pošty o doslání výplaty důchodu na pobočku pošty v místě, kde momentálně pobýváte.
4. Při povodních jsem ztratil poukázku na peníze.
Pokud jste přišli o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničení povodní), obraťte se na pobočku pošty. Tam s vámi celou záležitost začnou řešit.
5. Poukázku sice mám, ale přišel jsem o občanku. Bez něj mi na poště peníze nevydají.
Pokud jste přišli o doklad totožnosti, můžete se prokázat např. cestovním psem. Jestli nemáte ani ten, musíte požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Co ještě potřebujete vědět:
* Nevyzvednutý důchod vám pošta uloží po dobu 3 měsíců od data jeho splatnosti.
* Nemocenská se v hotovosti vyplácí standardní poštovní poukázkou. Vyzvednout si ji tak můžete na jakékoliv poště až do data, které je uvedené na složence.
* Pokud si nemocenskou nevyzvednete včas, bude vrácena na účet ČSSZ. Ta vám ji pak může poslat na stejnou nebo novou adresu, podle toho o jakou změnu požádáte.
* Mimořádná situace se netýká bezhotovostních výplat, ty dostanete na účet v běžném termínu.