Nové auto? Nejhorší možná investice!
Přestože v Česku stoupá prodej nových vozů nepřetržitě již několik let, málo kdo si uvědomuje, že jde o nejhorší možnou investici vůbec. Částka, kterou za automobil zaplatíte, se vám v průběhu let doslova vypaří.
Jen za první dva roky od koupě přijdete zhruba o půlku peněz, za které jste auto koupili. „Ne každý si uvědomuje, že 1 rok starý automobil vypadá jako nový, ale cenově je o 25 – 30 % výhodnější a automaticky má další rok plnou záruku od výrobce,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel nákupu autobazaru Auto Esa.
Jen za loňský rok se u nás prodalo 173 282 fungl nových vozů (deník Aha! informoval), a ty většinou přijdou o cca 25 – 30 % ze své ceny do jednoho roku a o celkem 50 %z kupní ceny do dvou let. Například čtvrté nejprodávanější auto u nás, Ford Focus, prodáte po dvou letech s více než poloviční ztrátou.
Koupit si nové auto tak znamená jistou ztrátu a různé faktory ovlivňují cenu vozu při dalším prodeji. „Vždy platilo pravidlo bílé barvy, ta snižovala cenu řádově o 10 %, například bílá Škoda octavie vždy bude méně ceněná než stříbrná,“ říká Martin Doležal z autobazaru Auto Esa.
Věděli jste, že:
✔ U vozidel značky Škoda se mnohem méně cení světle modrá pastelová barva, mezi prodejci ojetin přezdívaná pošta, či tepláky.
✔ Vozidla s cenou nad sto tisíc korun je dnes těžší prodat, pokud nemají klimatizaci.
✔ Zákazníci vyhledávají vozidla s nízkým nájezdem kilometrů a českým původem, tato kombinace zvyšuje cenu.
✔ Speciální dodatečné úpravy vozidel, například sportovní podvozek, různé spoilery apod. hodnotu vozidla naopak snižují, přestože úpravy často vyjdou na nemalé peníze.
✔ Naopak tovární úpravy a speciální edice jsou ceněny, na českém trhu jich je nedostatek.