Jste nezaměstnaní? Jak uspět u pohovoru! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Jste nezaměstnaní? Jak uspět u pohovoru!

Váš úspěch při příjímacím pohovoru závisí i na drobných detailech, jako je vhodně zvolené oblečení.
Váš úspěch při příjímacím pohovoru závisí i na drobných detailech, jako je vhodně zvolené oblečení. (ara, Foto Aha! – Karel Kopáč)

Sehnat zaměstnání podle svých představ v současnosti vyžaduje velké úsilí i porci štěstí. V průměru totiž na jedno volné místo připadá osmnáct uchazečů. Musíte se tak připravit na koloběh pohovorů, dotazníků a nejrůznějších testů. O úspěchu či neúspěchu přitom často rozhodují maličkosti, které si ani neuvědomujete.

Pečlivá příprava na pracovní pohovor je zcela nezbytná. Pokud si ale myslíte, že při pohovoru rozhoduje především hloubka vašich znalostí, není to úplně pravda. „Na tom, jaký si o vás lidé udělají první dojem, se vědomosti podílejí jen sedmi procenty! Zbytek do stovky si rozdělují vzhled a vystupování v poměru 55 procent ku 38 procentům. To je při přijímacím pohovoru důležité vědět,“ říká marketingový manažer společnosti Manpower Jiří Halbrštát.

Jiří Halbrštát

Pohovor krok za krokem

Jak vypadat?

Přirozený a příjemný úsměv je nutností. Do místnosti vstupujte se zdravým sebevědomím. Myslete na držení těla – stůjte vzpřímeně. Pečlivá příprava zamezí zmatenému hledání informací o kontaktní osobě, také vypínání mobilu při vstupu do místnosti či upravování oblečení nepůsobí příliš dobře. K úspěchu vede decentní elegance. Na výrazné barvy a avantgardní doplňky zapomeňte. Pokud jde o ženy – uměřené buďte i při výběru parfému a při líčení.

Jak se chovat?

Při podání ruky je stejně odpuzující »leklá ryba« jako »drtič kostí«. Když podáváte ruku, dívejte se druhé osobě do očí a nezapomeňte, že první by měl ruku zvednout potenciální nadřízený. Vstřícný postoj podtrhnete lehkým předklonem směrem k osobě, která právě hovoří. Existují sice různé zásady neverbální komunikace, ale zásada číslo jedna zní: chovejte se přirozeně! Nepřirozená gesta odhalí prakticky každý, natož pak zkušený personalista.

Jak mluvit?

Při hovoru pozorně naslouchejte a neskákejte druhé straně do řeči. Používejte spisovný jazyk a pokud možno krátké věty. Ve složitých souvětích byste mohli sami zabloudit. Pozor na cizí slova, jimiž si nejste tak docela jisti!

Jak začít?

„Tak nám o sobě něco řekněte…“ I tak může vypadat úvodní otázka. Nezní sice profesionálně, ale zkušený personalista dokáže z odpovědi leccos zjistit. Přinejmenším vaši schopnost improvizace, vaše priority, komunikační schopnosti.

Na co se vás budou ptát?

Tazatel se pokusí navodit příjemnou atmosféru, pak začne pravděpodobně klást konkrétní dotazy. Budou se týkat vzdělání: proč jste se zaměřili právě na zvolený obor a podobně. Poté by mohl přejít na pracovní zkušenosti a zajímat se o jejich hloubku, motivaci k práci, o vaše úspěchy. Až dojde řeč na pracovní kolektiv, pozor, nepomlouvat předchozího zaměstnavatele, ale popsat předmět jeho činnosti, aby bylo jasné, že se vyznáte. Z vašich odpovědí by mělo zaznívat, že jste byli v předchozím zaměstnání užiteční a že jste pracovali s vysokým nasazením.

Co další budou chtít ještě vědět?

Tazatele budou zajímat i vaše názory a postoje. Většinou se jedná o otázky zaměřené na modelovou situaci, tedy:

Co byste dělal/a kdyby…

Jak byste řešil/a…

Kde byste získal/a informace o…

Pro úspěšné zvládnutí této části pomůže, když budete vědět, jaká asi bude náplň práce na dané pozici, a když si zjistíte co nejvíce informací o společnosti. S velkou pravděpodobností se v této části přijímacího pohovoru objeví dotazy: co od nás očekáváte, proč bychom si měli vybrat právě vás, jaké jsou vaše silné stránky apod.

Mám být raději skromný/á?

Nebuďte přehnaně skromní a nepoužívejte slova jako – já nevím, to je jedno apod. Připravte si také odpověď na otázku: jaké jsou vaše slabé stránky? Může nakonec vyznít ve váš prospěch. Co takhle zkusit formulaci: »Někdy jsem příliš pečlivý/á...«.

Nejčastější chyby při pohovoru

Nepřipravenost

Nedostatečně připravený životopis, ze kterého není patrné, co vlastně umíte. Na pohovoru se sice zjistí, že jste velmi schopný a máte mnoho dovedností, z vašeho životopisu to ale nikdo nevyčte.

Aha! radí: Věnujte více času přípravě své prezentace, vyplatí se to.

Obíhači pohovorů

Překvapivě velké množství lidí přijde na pohovor a ani nevědí, na jakou pozici se hlásí. Nevědí třeba ani, v jaké jsou firmě, natož aby věděli nějaké detaily o pozici a společnosti. Tento přístup svědčí o tom, že kandidát nemá skutečný zájem o danou pozici a firmu, ale že pouze čeká na první relativně dobrou nabídku, což není pozitivní signál vůči personalistovi na pohovoru.

Aha! radí: Dobře si vybírejte, než do nějaké firmy zašlete životopis. Předem si zjistěte detaily o firmě a promyslete si, co jí můžete nabídnout a co od dané pracovní pozice očekáváte.

Neví, co chce

Mnoho lidí neví, jaká práce by je zajímala. Ani si nejsou jisti, v jakém oboru by mohli pracovat. Nedokážou posoudit své dovednosti. Nemají představu o své budoucnosti. Chtějí prostě »nějakou« práci.

Aha! radí: Pokud si nejste jisti, jakým směrem by se měla ubírat vaše kariéra po dokončení školy, měli byste se zamyslet nad několika základními otázkami:

  • V čem máte díky svému vzdělání výhodu před ostatními lidmi na trhu práce?
  • Jaké speciální nebo výjimečné znalosti a dovednosti jste získali během studia?
  • Jaké aktivity vás baví a co je pro vás v životě a kontaktu s lidmi nepříjemné?
  • V čem vynikáte a jaké jsou vaše slabé stránky?
  • Uvědomte si, co je pro vás důležité – peníze, postavení, uznání, jistota, dostatek volného času, klid atd. ?
  • Zamyslete se, jak by vypadalo vaše ideální zaměstnání.
  • Co můžete udělat pro to, abyste se na takové místo dostali?

Přehnané sebevědomí

Běžně se stává, že absolvent s několika brigádami bez skutečné praxe a zvláštních dovedností požaduje nástupní plat například 35 tisíc Kč.

Aha! radí: Posuďte, jaké znalosti a schopnosti můžete nabídnout. Vysoké sebevědomí může pomoci, ale mělo by být »zdravé«.

Co by měl obsahovat váš životopis

Než se pustíte do hledání zaměstnání, měli byste sestavit tzv. strukturovaný životopis. Často na něm může záviset i rozhodnutí o vašem přijetí. Životopis by měl být stručný, přehledný, bezchybný a přesný. Nedoporučuje se v něm uvádět finanční požadavky. Při psaní životopisu byste se měli řídit následujícím postupem:

Osobní údaje:

  • jméno a příjmení
  • datum narození
  • adresa bydliště
  • telefonní číslo (případně email)
  • nepovinným údajem je rodinný stav

Vzdělání:

  • zde by se mělo začít s nejvyšším dosaženým vzděláním (uvádějte datum začátku a ukončení, přesný název škol/kursů, které jste absolvovali)
  • zmiňte také speciální školení, vědecké práce, kursy týkající se pozice, o kterou se ucházíte

Dosavadní praxe:

  • zkušenosti, místo práce, pracovní pozice
  • zaměstnání pište v pořadí od poslední pracovní pozice, nezapomeňte na časové údaje (den nástupu a ukončení zaměstnání)
  • vzhledem k tomu, že označení pracovních pozic mohou skrývat v různých společnostech odlišnou náplň práce, je vhodné vždy v bodech popsat svoji práci

Jazykové znalosti:

  • v této sekci uveďte své jazykové znalosti, stupeň pokročilosti, certifi káty, pobyty v zahraničí, státní zkoušky apod.

Počítačové znalosti:

  • znalost práce s počítačem (Word, Excel, PowerPoint, Adobe Photoshop atd.)

Řidičský průkaz:

  • jestli jej máte, uveďte i to, na jakou skupinu

Další dovednosti:

  • zde máte prostor pro jakékoliv vaše další dovednosti, zájmy, koníčky…

Dobře napsaný životopis je předpoklad úspěchu.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.