Aerolinky SkyEurope: Krach a tisíce naštvaných lidí! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Aerolinky SkyEurope: Krach a tisíce naštvaných lidí!

Fotografie
Fotografie (internal)

PRAHA – Smrtelné křeče, ve kterých se nízkonákladová letecká společnost SkyEurope potácela poslední měsíce, definitivně skončily. V noci na včerejšek aerolinky vyhlásily bankrot! Desetitisíce klientů kvůli tomu přišly o peníze, stovky jich zůstaly v zahraničí.

Smrtelné křeče, ve kterých se nízkonákladová letecká společnost SkyEurope potácela poslední měsíce, definitivně skončily. V noci na včerejšek aerolinky vyhlásily bankrot! Desetitisíce klientů kvůli tomu přišly o peníze, stovky jich zůstaly v zahraničí.

Nejčastější otázky a odpovědi

Má ještě jiná letecká společnost takové problémy? Koupili jste si letenku u SkyEurope? Nevíte, co teď? Chcete zpátky peníze? Poradíme vám, co dělat...

  • Dal se krach společnosti předpokládat?
    Ano i ne. V problémech se společnost ocitla během tohoto roku několikrát, ale vždy se jí podařilo šikovným vyjednáváním situaci uklidnit. Prohlášení společnosti hovořila o naprosté pohodě a možný bankrot popírala. Obezřetný zákazník si však u nich už letenky nekoupil.
  • Co se stane s letadly?
    Zabaví je leasingová společnost, SkyEurope je totiž nevlastní, pouze si je pronajímá.
  • Má tedy společnost nějaký majetek?
    Ne, společnost nemá oficiálně žádný majetek, sídlí například v jen pronajatých prostorách.
  • Je ještě nějaká podobná letecká společnost v problémech?
    Ne, žádná jiná letecká společnost v Evropě nemá tak vážné problémy, jako měla SkyEurope.
  • Jsem klient SkyEurope. Kde zjistím, co se děje?
    Společnost SkyEurope zřídila speciální telefonní linku 296 096 096, na kterou se ale během včerejšího dne nedalo dovolat. Na internetových stránkách toho také moc nenajdete. Pokud jste uvízli na letišti v rámci zájezdu, kontaktujte cestovní kancelář. Nejvíce informací se dozvíte na zpravodajských serverech a v televizi.
  • Koupil jsem si letenku a zaplatil ji kartou, uvidím ještě někdy své peníze?
    Máte velkou šanci! Pokud jste let hradili kreditní kartou, neprodleně kontaktujte banku a požadujte náhradu za nevyužité části letu se SkyEurope.
  • Koupil jsem si letenku za hotové, co mám dělat?
    V tom případě peníze už pravděpodobně neuvidíte. Pokud jste platili přímo společnosti SkyEurope jinými prostředky než kreditní kartou (např. bankovní převod, hotovost), vezměte na vědomí, že náhrada nemusí být možná.
  • A co když jsem si koupil letenku přes cestovní kancelář?
    Je nepravděpodobné, že vám peníze vrátí. Záleží na tom, jak bude úspěšná při vymáhání pohledávky vůči SkyEurope. Rozhodně ale svou cestovku kontaktujte a nechte si sdělit podrobnosti o možném postupu.
  • Zařídil jsem si přes SkyEurope hotel nebo pronájem auta, mohu tam odcestovat?
    Pokud jste si již na místě určení pronajali auto nebo hotel prostřednictvím obchodního partnera SkyEurope, můžete v hotelu zůstat nebo používat vozidlo v období původně dohodnutém. Ale pozor! Zpáteční let s některou jinou leteckou společností si budete muset uhradit sami.
Kliknutím zvětšete
Co se vlastně stalo?
  • 31. srpna odpoledne: zpráva o bankrotu se začala šířit mezi zaměstnanci, vedení ji popíralo.
  • 31. srpna večer: po 21. hodině společnost vydala prohlášení, ve kterém mimo jiné stojí: SkyEurope a jeho management se snaží vyřešit aktuální problémy. Jakmile budou dostupné další informace, budeme vás o nich informovat.
  • 31. srpna půlnoc: krátce před půlnocí došla na vídeňskou burzu zpráva o krachu firmy.

Úryvek z oznámení, které 31. srpna dorazilo na vídeňskou burzu:
„Slovenský soud (...) dnes podal návrh na vyhlášení bankrotu dlužníka SkyEurope Airlines, dceřiné společnosti SkyEurope Holding AG, z důvodu nedostatku průběžných fi nancí na fi nancování probíhajících operací. Všechny lety jsou pozastaveny s okamžitou platností.“

SkyEurope pojištěna nebyla, Tomi Tour ano!

Zamknutý vchod, cedule na dveřích, hluché telefony a nedostatek informací. Podobnou zkušenost jako klienti zkrachovalé SkyEurope mají i zákazníci nedávno zkrachovalé cestovky Tomi Tour.

Jejich případ byl ale odlišný v tom, že cestovka byla ze zákona pojištěna a klienti měli šanci dostat se k penězům. „Z internetových stránek slovenské pojišťovny Union jsme si stáhli formulář, ten vyplnili a s úředně ověřenou kopií kupní smlouvy zájezdu jsme odeslali do pojišťovny,“ popisuje způsob reklamace redaktor Aha! Miroslav Fládr, jehož rodina se stala obětí zkrachovalé Tomi Tour.

Vyplácení peněz nezačalo okamžitě. Pojišťovna Union si nechala v Tomi Tour provést audit, zda kancelář měla pro vyhlášení úpadku skutečně důvod. Kdyby audit došel k závěru, že ne, pojišťovna by se z vracení peněz mohla vyvázat a zákazníci by peníze museli vymáhat po Tomi Tour soudně, což by mohlo trvat i léta. Auditoři však zjistili »jen« hrubé nesrovnalosti v účetnictví. Jakmile byly oznámeny výsledky auditu, přesně měsíc a den po krachu Tomi Tour začala pojišťovna vyplácet peníze.

Letecká společnost ale ze zákona být pojištěna nemusí, a většina jejích klientů tak o své peníze nenávratně přišla.

Konkurenční firmy jásají

Krachy cestovní kanceláře Tomi Tour a aerolinií SkyEurope přihrály tisíce klientů konkurenčním společnostem. „Krach Tomi Tour jsme samozřejmě cítili,“ uvedl ředitel marketingu Exim Tours Stanislav Zíma. Do konce června firmě kvůli krizi klesl počet klientů o pět procent a tržby o desetinu, po odchodu Tomi Tour z trhu se podle Zímy trend otočil. Podobně se vyjádřil i šéf Čedoku Miroslav Res. Nyní se situace opakuje v letecké dopravě. České aerolinie hlásí přepravení 200 původních klientů SkyEurope a další tisíce prý volají na kontaktní centrum. Pádu SkyEurope využívají i další konkurenční firmy. Například nízkonákladoví dopravci Smart Wings a Wizz Air hodlají navýšit počet frekvencí na některých letech, případně zavést nové spoje do měst, kam létaly SkyEurope.

Piloti ČSA: Na platy si sáhnout nenecháme!

Piloti ČSA včera odmítli návrh vedení společnosti na snížení platů. Pokud by na něj přistoupili, představenstvo ČSA v čele s Radomírem Lašákem by odstoupilo. Piloti měli podle návrhu přijít o třetinu platu, místo průměrné mzdy 212 000 Kč by tak brali 148 000 Kč. A to se jim pochopitelně nelíbilo. Piloti také tvrdí, že uvedený návrh vedení ČSA by ohrozil bezpečnost provozu – prý ruší limity pro dobu služby a letů. Aerolinie mají za první pololetí ztrátu 1,8 miliardy Kč. Pokud se nepovede privatizace, propustí firma až 860 zaměstnanců a prodá několik letadel.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.