Jozef Kabaň: Škodovky budou odvážnější! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Jozef Kabaň: Škodovky budou odvážnější!

Jozef Kabaň pracuje ve Škodovce už rok a půl. Říká, že ze současných vozů automobilky mu nejlépe sedí octavia.
Jozef Kabaň pracuje ve Škodovce už rok a půl. Říká, že ze současných vozů automobilky mu nejlépe sedí octavia. (pro Aha! – Škoda Auto, ara)

5:00 - Je mu teprve 36 let, a už je jedním z nejvýznamnějších automobilových designérů. Je autorem supersportovního vozu Bugatti Veyron a zároveň mužem, který byl spoluzodpovědný za podobu mnohých vozů Audi. Nyní je šéfdesignérem mladoboleslavské Škodovky, tedy člověkem, který výrazně ovlivňuje to, jak nové škodovky vypadají a budou vypadat. I když rozhovory běžně nedává, Nedělnímu Aha! ho exkluzivně poskytl. A to přímo ve své nové kanceláři, ve které má i křesílka vyrobená z karbonu.

Existují názory, že doba, kdy si lidé řídí auta sami, se pomalu chýlí ke konci. Nahradí tedy podle vás v brzké době automaty řidiče?

„Samozřejmě, možné to je. Ale nebyla by to škoda? Auto není jen věc, je to také otázka svobody. Já sám, stejně jako mnoho jiných, řídím auto také proto, že je to zážitek. Je to o pocitu volnosti. Já se rozhodnu, kam pojedu, kdy a jak rychle. Pokud by se lidé o tuto možnost připravili, pokládal bych to už za určitý zásah do demokracie. Současně ale pochopitelně nevylučuji, že to tak na určitých úsecích bude. Příkladem jsou parkovací asistenty. Ty už v mnoha autech jsou a dokáží auto zaparkovat úplně samy.“

A co doprava ve městech? Na autosalonech se už objevily studie vozů »dva v jednom«. Řidič se dopraví na kraj města, tam zaparkuje a vyjme z kufru například skútr a dál bude pokračovat na něm...

„Je to jen jedna z malých cest. Podle mě je to podobný nesmysl jako karavan a v něm auto. Někdy jsou lidé až příliš kreativní, když chtějí vyřešit nějaký problém, na který se zároveň dívají příliš jednostranně, tak trochu jako kůň s klapkami na očích. A co když s sebou něco vezu? Co když nás bude víc? A co když bude pršet? A nebo nesnáším motorky? V takovém případě už je pro mě jednodušší využít městskou dopravu nebo jednoduše sundám kolo ze střechy. A ještě udělám něco pro své zdraví. Dnes už ale existují i ekologická auta, různé pohony. Nemusím ho schovávat, opouštět ho.... Mně ale tak trochu vadí, že se stále řeší ekologie jen z pohledu měst. Pokud se chci tímto problémem zabývat, musím ekologii řešit globálně.“

Už rok a půl jste ve Škodovce. Kterou škodovku, která vznikla před vaším příchodem, pokládáte za nejpodařenější?

„Všechny jsou vydařené. Se všemi škodovkami se dokáži ztotožnit, ale mým oblíbeným autem je octavia. Má pro mě a hlavně moje potřeby tu správnou velikost - všechno, co očekávám od moderního a atraktivního auta.“

Díla Jozefa Kabaně – Audi A6

Někteří lidé vytýkají škodovce určitou přílišnou konzervativnost. Dokonce i šéfdesignér koncernu VW pan da Silva se dal slyšet, že by škodovky měly mít odvážnější tvary. Dočkáme se?

„Samozřejmě, proto jsem tu. Ale je třeba říct, že ani současné vozy Škoda nejsou konzervativní, naopak, vyznačují se silným charakterem, vysokou kvalitou a jedinečnou funkčností. Jednoznačným důkazem je octavie první generace, která se po tak dlouhé době nejen vyrábí, ale i úspěšně prodává. Moji předchůdci Dirk van Braeckel, Thomas Ingenlath a Jens Manske udělali moc pěknou práci.“

Jak se dnes díváte na roomster? Ten byl na poměry škodovky designově docela odvážným počinem. Nemyslíte si, že to bylo až příliš velké riziko?

„Já začnu takto. Roomster byl určitě odvážným krokem a velkou mírou se spolupodílí na zviditelnění Škodovky. Stal se v Evropě dvojkou ve svém segmentu, což je velký úspěch. Samozřejmě že každý velký krok je i riziko. Ale co znamená neriskovat? Mít auta všechna stejná? Mně osobně to auto oslovilo. Stejně jako jeho vzhled i jeho funkčnost. Je to auto s charakterem.“

Dříve bývalo zvykem škodovky, že na různých autosalonech ukazovala i koncepty. Vrátíte se k této praxi?

„Určitě ano. Řekl bych, že vytvářet a představovat koncepty je vlastně povinností každé automobilky. Je totiž v jejím zájmu ukazovat svoji možnou budoucnost a tím přitahovat své zákazníky. Říká tak vlastně: podívejte se, my se snažíme něco pro vás udělat... A zároveň se tak brání tomu, aby se lidé začali poohlížet po něčem jiném u konkurence.“

V brzké době představí Škodovka malé auto, menší než je fabia. Je těžké navrhnout kvalitní malé auto?

„Ano, je to trochu obtížnější. Standard v oblasti malých aut se totiž posunul a i v omezeném prostoru je třeba efektivně využít každou oblast v autě, a to bez omezení stále se zvyšujících nároků na bezpečnost. Je nevyhnutelné, aby mělo svůj charakter a nebyla to jen nějaká zmenšenina. Pro mne je však důležité dodat, že každý produkt má svoje kouzlo.“

Díla Jozefa Kabaně – Bugatti Veyron

O malém autě se tedy již ví, přibudou ve výrobním programu Škodovky i další modely?

„Ano, je možno říci, že modelová řada se rozšiřovat bude. Strategie je udělána dlouhodobě, ale jsou pochopitelné důvody, proč se o nich nemůže mluvit. Navíc se vše může měnit, podle ekonomické, politické a jiné situace.“

Znovu se mluví o značce Bugatti v souvislosti s přípravou nových modelů. Chtěl byste opět jednou dělat něco tak exkluzivního, jako byl Veyron?

„Lhal bych, kdybych řekl, že ne, a nemůžu to ani vyloučit ale zároveň to není něco, po čem bych vysloveně toužil. Moje Bugatti je dnes Škodovka. Je nádherné dělat drahá a exkluzivní auta, ale pro mě je každý projekt ten exkluzivní.“

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.