5 otázek a odpovědí o riziku cestování se SkyEurope - Co dělat, když zruší váš let?

PRAHA – Chystáte se na dovolenou a přišlo vám jako dobrý nápad využít služeb nízkonákladových aerolinií SkyEurope? A teď se bojíte? Zákazníci se děsí bankrotu a začínají panikařit. „Mluvit o bankrotu je předčasné, ale možné to je,“ říká Tomáš Kika, mluvčí společnosti.
Chystáte se na dovolenou a přišlo vám jako dobrý nápad využít služeb nízkonákladových aerolinií SkyEurope? A teď se bojíte? Zákazníci se děsí bankrotu a začínají panikařit. „Mluvit o bankrotu je předčasné, ale možné to je,“ říká Tomáš Kika, mluvčí společnosti.
Ovlivní současný režim »ochrany před věřiteli« cestující SkyEurope?
SkyEurope tvrdí, že to zákazníci vůbec nepocítí. Všechny lety mají proběhnout beze změn a cestující se nemají čeho obávat minimálně na dobu tří měsíců.
Co vlastně znamená »ochrana před věřiteli« ?
Soudem schválený stav společnosti. Dodavatelé dostanou zaplaceno, ale věřitelé nemohou požadovat úhradu dluhů vzniklých v minulosti. SkyEurope tak získá čas k ozdravení. To ale může trvat i devět a půl měsíce.
Znamená to, že SkyEurope v dohledné době zkrachuje?
Možné to je. Společnost SkyEurope je první velkou nízkonákladovou leteckou společností, které se problém restrukturalizace týká, a nikdo nedokáže odhadnout, jak to dopadne.
Mám se bát, pokud už mám koupenou letenku? Mohu žádat peníze zpět?
Pokud už letenku máte, není třeba panikařit. Aerolinky zatím plní své závazky vůči cestujícím. Vrácení peněz je možné až ve chvíli, kdy je let fakticky zrušen.
Jak mám postupovat ve chvíli, kdy společnost nesplní své závazky?
Na zákaznickém centru SkyEurope máte právo si přebukovat let na jiný nejbližší možný termín nebo vámi zvolený termín, anebo žádat vrácení hotovosti. Když neuspějete, řešte to přes Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. V případě, že jste platili kartou, máte možnost peníze získat přes vaši banku. Ta pak bude tuto pohledávku vymáhat po bance letecké společnosti.
Záhada letu NE 2304
Zatímco ruzyňské letiště včera očekávalo přílet »zabaveného« letadla společnosti SkyEurope z PařížeOrly, společnost sama sveřepě popírá, že by kdy takový let s pasažéry na palubě plánovala.
Na příletových tabulích pražského letiště se včera objevily informace o příletu letadla na lince NE 2304, které mělo dosednout ve 13.45. Letadlo však nedorazilo. „Žádný let s cestujícími ve 13.45 naplánován nebyl, protože nefiguruje v žádném našem letovém řádu. Mělo jít jen o transport samotného letadla z Orly do Prahy bez pasažérů,“ řekl mluvčí SkyEurope Tomáš Kika.
Jenže letadlo společnosti SkyEurope je stále zadržováno na pařížském letišti. „Letadlo, které mělo letět s číslem NE 2304, bylo oficiálně zabaveno. Zůstává zde na letišti. Jedná se jen o tohle jedno, ostatních letů se to netýká. Právě probíhá jednání mezi společnostmi,“ řekla deníku Aha! tisková mluvčí z pařížského letiště.
„Podle nás letadlo nebylo zabaveno, jen nebylo odbaveno a stále zůstává na letišti v Orly. V současné době probíhá právnická analýza, jejíž předběžný závěr je, že šlo o nelegitimní postup,“ tvrdil odpoledne mluvčí Tomáš Kika.
Několik desítek cestujících aerolinky SkyEurope, kteří v pondělí kvůli zadržení letadla zůstali na pařížském letišti Orly, se tak do Prahy vracelo až včera v podvečer.