Na co mám v obchodě právo? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 23. července 2025

Svátek slaví Libor, zítra Kristýna

Na co mám v obchodě právo?

Prodejce musí reklamaci vyřídit do 30 dnů. Jinak má zákazník právo na nový výrobek, nebo na vrácení peněz.
Prodejce musí reklamaci vyřídit do 30 dnů. Jinak má zákazník právo na nový výrobek, nebo na vrácení peněz. (Aha! – Martin Pekárek)

PRAHA – Na nákupy sice chodíme denně, často přitom ale nevíme, na co máme a nemáme při nákupu právo a na jaké fígle obchodníků si dát pozor. Obchodníci občas hřeší na to, že lidé dobře neznají svoje práva…


1
Mohu jít do obchodu se psem?
Ne.
2
Mohu si do obchodu vzít kočárek?
Pokud to umožňují prostory, pak ano. Pokud vás do krámu pustit s kočárkem odmítnou, prodejna musí mít prostor, kam ho můžete odložit, a ručí za něj.
3
Mohu do obchodu s pitím?
Pokud vejdu s pitím v lahvi, musí být prokazatelné, že jsem nápoj zakoupila jinde. Na láhev i další potraviny je tedy třeba upozornit už před vstupem.
4
Co když zapomenu předem v obchodě říct, že mám v tašce jiný nákup?
Pokud po vás bude prodavač nebo ostraha obchodu chtít, abyste otevřeli tašku, že vám ji prohlédnou, nedovolte jim to. Nemají právo dělat osobní prohlídky, ani si vás zatáhnout někam dozadu do obchodu! Pokud vás obviní z krádeže, trvejte na přivolání policie. Nákup v tašce např. obhájíte účtem z předchozího obchodu, ale třeba i svědectvím kolegyně.
5
Mohu dítěti v obchodě ještě před zaplacením otevřít pití?
Pokud maminka žíznivému dítěti otevře pití a na pokladně to přizná, je vše v pořádku. Když mu ale otevře pytlík bonbonů nebo rozbalí lízátko, bez kterého se dítě v tu chvíli rozhodně obejde, jedná se už o pochybení zákazníka.
6
Jaké triky obchodníci využívají, aby na zákazníkovi vydělali?
Jsou to různé akce typu 2+1, které nejsou cenově tak výhodné, jak se zdá. Cena bývá většinou stanovená tak, že na dvou produktech obchodníci vydělají a třetí zdarma vám dají za nákupní cenu… Dále to jsou slevové akce, kdy je původní (většinou přeškrtnutá) cena uměle navýšena … Typickým fíglem je i to, že nejdražší zboží je v regálu v úrovni očí, kdežto stejně kvalitní, ale levnější je úplně dole nebo naopak nahoře… Mocně působí i vůně nebo hudba. Rychlejší hudba znamená rychlejší a větší nákupy.
7
Na co mám právo, pokud si vyberu zboží, jehož cena byla v regále jiná, než jakou mi pak namarkoval pokladní?
Obchodníci se často vymlouvají, že výhodná akce už skončila a ceduli s cenou u zboží zapomněli nebo že cedule pomíchali sami zákazníci. Pokud obchod účtuje vyšší cenu, než jaká je uvedena u zboží, porušuje tím zákon. Vy máte právo u pokladny žádat, aby vám byla účtována cena napsaná v regálu u zboží.
8
Jak velkou útratu mohu platit platební kartou?
Jakoukoli útratu, klidně jen 7 korun za noviny.
9
Prodavačka bere sýry a salámy holou rukou. Je to proti předpisům?
Je! Musí použít rukavice, lžíci, či vidličku. Máte právo »osahaný« salám odmítnout a nechat si navážit jiný. Když nevyhoví, nahlaste to na nejbližší hygienické stanici.
10
Mám právo požadovat, aby mi prodavač zboží vyzkoušel?
Ano, nařizuje mu to zákon o ochraně spotřebitele.
11
Musí být u výrobku návod v češtině?
Ano. Pokud chybí, je to podle zákona důvod k reklamaci. Obchodník má pak na dodání návodu třídenní lhůtu. Jinak můžete zboží vrátit a chtít zpět peníze.
12
Rozbil jsem v obchodě omylem láhev vína. Musím škodu zaplatit?
Ano. Podle občanského zákoníku odpovídá za škodu ten, kdo ji způsobil. Jestli škoda není velká, prodejny bývají na tyto situace pojištěny. V žádném případě však není vaší povinností po »nehodě« uklízet.
13
Pokud mi pokladní vrací roztrženou, poškozenou, hodně pomačkanou nebo přelepenou bankovku, mám právo ji odmítnout?
Ano. Podle zákona dokonce výslovně nesmí takové bankovky ani dál pouštět do oběhu. Ani od vás ale obchod nemusí vzít poškozenou bankovku.
14
Chtěl jsem platit jen mincemi. Pokladní to odmítla. Má na to právo?
Pokladní může odmítnout přijmout víc než 10 mincí stejné nominální hodnoty. Nařizuje to vyhláška České národní banky. Např. účet za 110 Kč nelze zaplatit jen v desetikorunách – pokud ale zaplatíte 10 desetikorunami a třeba 5 dvoukorunami, je to v pořádku. Ovšem platí to i obráceně. Můžete odmítnout, když dostanete zpátky 22 Kč jen ve dvoukorunách. U papírových bankovek žádný limit neplatí.
15
Může mi pokladní odmítnout vrátit peníze, když platím stravenkou?
Ano, ale jen v případě, že vás o tom ona či informační tabule informuje ještě před placením. Jinak máte právo si nechat stravenku vrátit a zaplatit penězi.
16
Je pravda, že když platím kartou a pokladní se splete, může si obchod později stáhnout správnou částku z mého účtu i bez mého vědomí?
Bohužel ano. Pokud se vám to stalo a máte pochybnosti, obraťte se s reklamací na vaši banku, ta by měla vaši stížnost sama vyřešit.
17
Kdy může obchodník prodávat prošlé výrobky?
Při koupi výrobků s prošlou lhůtou si dávejte pozor na označení na obalu. Je-li na něm nápis „Minimální trvanlivost do...“ (např. rýže, cukr), může obchodník prodat výrobek pod cenou, na odděleném místě a s upozorněním na prošlou trvanlivost. Za kvalitu ale dál ručí. Je-li ovšem na výrobku nápis „Spotřebujte do...“ (např. mléčné výrobky), prodávat ho už nesmí a musí ho zlikvidovat.
18
Lze reklamovat i rychle se kazící saláty, krémové dorty či pomazánky?
Ano. Platí na ně záruka 24 hodin. Pro všechny případy si tedy ponechte účtenku.
19
Jsou prodejny povinny udávat i tzv. jednotkovou cenu – tedy cenu za 1 kg, 1 litr, příp. 1 kus?
Prodejny, které mají plochu větší než 400 m2, tuhle povinnost mají. Abyste mohli porovnávat. V obchodě by ale měly být jednotkové ceny »sladěny«. Aby se nestalo, že u jednoho druhu kávy je cena přepočítána na 100 g, u druhého na 1 kg a u třetího na 1 kus. V tom případě se ohraďte se u vedoucího prodejny.
20
V obchodě mi řekli, že bez záručního listu reklamaci nepřijmou…
Na to nemají právo. K reklamaci stačí jakýkoliv důkaz o koupi – paragon nebo výpis z platební karty. Záruční list je nutný jen v případě záruky na prodlouženou dobu nad zákonné dva roky. Dle zkušeností jsou nejméně problematické reklamace ve velkých hypermarketech.
21
Mohu reklamovat i výrobek, který jsem koupil ve slevě?
Samozřejmě. Výjimkou je pouze případ, že chcete reklamovat vadu, kvůli které byl výrobek zlevněn. Což ale musí být vyznačeno na prodejním dokladu. U zboží prodávaného se slevou nebo ve výprodeji se také nijak nekrátí záruční lhůta – ani pokud je ve smlouvě uvedeno, že se doba záruky zkracuje.
22
Prodejce mi při reklamaci uznal nárok na vrácení peněz, nechtěl ale vyplatit celou částku s tím, že jsem výrobek určitou dobu používal…
Na to nemá nárok. Vždy požadujte vrácení celé kupní ceny zboží.
23
Může prodejce žádat po zákazníkovi »sankční« poplatek za neuznanou reklamaci s tím, že měl s diagnostikováním nahlášené vady náklady?
Ne. A to ani, pokud by to měl ve svém reklamačním řádu.
24
Mohu uplatnit reklamaci i v jiném obchodě, než jsem zboží koupil?
Pokud jste výrobek koupili mimo místo svého bydliště, můžete reklamaci uplatnit v jakékoliv provozovně prodejce se stejným sortimentem zboží, případně v sídle firmy nebo v místě jejího podnikání.
25
Má obchodník právo při reklamaci žádat, abych zboží přinesl v originálním obalu?
Ne! Klidně obaly vyhazujte, nejsou totiž součástí výrobku.
26
Je pravda, že na některé spotřební zboží platí jen 6měsíční záruka?
Ne. U všeho spotřebního zboží je minimálně 2letá záruka. Objeví-li se navíc nějaká vada do 6 měsíců po převzetí zboží, má se za to, že výrobek byl vadný již v době nákupu a máte právo na výměnu zboží nebo vrácení peněz. Ve zbylém časovém úseku platí jednoduchá pravidla – při neodstranitelné vadě, která brání řádnému užívání výrobku, může zákazník volit mezi odstoupením od smlouvy (tedy vrácením peněz) a novým výrobkem. Pokud taková vada nebrání řádnému užívání, má právo stejné jako v prvním případě, ale může si i výrobek ponechat a požadovat slevu. Při běžné odstranitelné vadě má právo na bezplatnou opravu.
27
Pokud se při uznané reklamaci opakuje stejná vada, mám právo odstoupit od smlouvy a požadovat zpět peníze?
Ano, ale až při třetí stejné vadě, nebo při čtvrté různé vadě. Můžu pak volit mezi novým výrobkem, nebo odstoupením od smlouvy.
28
Dokdy musí prodejce vyřídit reklamaci?
Do 30 dnů. Jinak má zákazník právo na nový výrobek, nebo na vrácení peněz.
29
Vztahuje se záruka i na dárky? Třeba na dvd-přehrávač, který jsem dostal od obchodu zdarma při zakoupení televize?
Na dárky se záruka nevztahuje – i když někteří prodejci ji dobrovolně poskytují.
30
Mám právo zboží vrátit bez udání důvodu?
V tzv. »kamenných« obchodech ne – pokud to tedy obchodník předem veřejně neslíbí (formou inzerce, v reklamačním řádu, atd.). Dvoutýdenní záruka vrácení zboží bez udání důvodu se vztahuje jen při nákupu pomocí prostředků komunikace na dálku (internet, telefon, atd.), či mimo prostory obvyklé k podnikání (zboží koupené při reklamním zájezdu). Peníze vám pak musí vrátit do 30 dnů od odstoupení od smlouvy. A to v plné výši (prodejce si může strhnout jen poštovné). Jiný případ je, pokud jste již zboží používal. Obchodník pak posoudí, za jakou cenu zboží vykoupí zpět. Nebo ho nechá v servisu opravit a vy opravu zaplatíte… Lhůta pro vrácení zboží začíná běžet den poté, co jste zboží převzali, a počítá se na kalendářní dny. Pokud poslední den lhůty vyjde na víkend nebo svátek, můžete zboží vrátit ještě následující pracovní den.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Agáta Hanychová • Anna K. • Anna Slováčková • Artur Štaidl • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Daniela Písařovicová • Dominika Gottová  • Eva Burešová • Eva Samková • Felix Slováček • Filip Blažek • František Ringo Čech • Hana Gregorová • Hana Zagorová • Helena Vondráčková • Hynek Čermák • Iva Kubelková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jakub Prachař • Jan Čenský • Jan Kraus • Jana Adamcová Nováková • Jana Boušková • Jaroslava Obermaierová • Jiří Bartoška • Jiří Krampol • Jiřina Bohdalová • Jitka Čvančarová • Josef Kokta • Karel Gott • Karel Šíp • Kate Middleton • Kateřina Brožová • Libor Bouček • Linda Rybová • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Šafářová • Lucie Vondráčková • Lukáš Vaculík • Mahulena Bočanová • Marek Eben • Marta Kubišová • Martin Dejdar • Michal David • Monika Marešová-Poslušná • Ondřej Gregor Brzobohatý • Pavla Tomicová • Petr Janda • Rey Koranteng • Sára Affašová  • Sara Sandeva • Simona Krainová • Štefan Margita • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tomáš Plekanec • Václav Neckář • Veronika Arichteva  • Veronika Gajerová • Veronika Žilková • Vojtěch Dyk • Vojtěch Kotek • Zdeněk Pohlreich • princ George • princ Harry