Německý deník Die Welt: Češi? Největší Rambové silnic v Evropě!

BERLÍN – „Češi jsou největší Rambové silnic v celé Evropě! České silnice – to je běsnění za volantem a naprostá bezohlednost,“ tvrdí renomovaný německý deník Die Welt. Z jeho obsáhlého článku o českých řidičích dále citujeme…
„Češi jsou největší Rambové silnic v celé Evropě! České silnice – to je běsnění za volantem a naprostá bezohlednost,“ tvrdí renomovaný německý deník Die Welt. Z jeho obsáhlého článku o českých řidičích dále citujeme…
„V Česku zemře na silnicích dvakrát více lidí než ve srovnatelných státech Evropské unie – Švýcarsku, Nizozemí či Švédsku. Žádný div: řítit se na čtyřech kolech a vztekle se dožadovat svého místa na silnici je v Česku zcela normální. Kontroly jsou nedůsledné, pokuty k smíchu. A sotva se to změní. I politici totiž rádi dupnou na plyn.
Nejhorší jsou v Česku nedělní večery, kdy se dobrá polovina země vrací domů z chat. Slovo »jet« lze ale použít jen u 30 % řidičů, ti ostatní na silnici doslova běsní. Kdo dodržuje na dálnici povolenou rychlost 130 km/h, je považován za překážku plynulosti provozu. Ten za ním je nervózní, najíždí tak těsně, jak to jen jde, na řidiče před sebou bliká a troubí. Když se mu konečně podaří »blbého loudu« předjet, nešetří sprostými gesty – tedy pokud si zrovna s mobilem v ruce nedomlouvá schůzku na příští den. Hůř už v Evropě jezdí jen Portugalci a Řekové.
Jen v Praze bylo v květnu radary zjištěno 1,2 milionu překročení povolené rychlosti. A veškeré snahy o nápravu ztroskotají na mentalitě českých řidičů. Většina českých silničních rowdies přiznává, že nedodržuje pravidla – ale netrápí je to. Manýry bojovníka Ramba prostě patří k české společnosti. Kdo může v pondělí ráno v práci vyprávět, jak zase prolítl kolem radaru, získá všeobecné uznání. Kdo se k tomu ještě může pochlubit, že předehnal německou limuzínu, je považován za hrdinu. Jen krátce, po zavedení bodového systému před dvěma lety, se Češi za volantem chovali lépe. Policie doprovázela změnu masivními kontrolami. Jenže to zase přeháněla. Už při naměření 53 km/h na trase, kde je povolena rychlost 50 km/h, byli řidiči velmi tvrdě finančně trestáni a byly jim odebírány body. Řidičské lobby mělo pré a hlasitě si stěžovalo na politiky. „Katalog pokut nám byl vnucen, je plný chyb, absurdní a protiprávní. Nemůže se brát úplně vážně.“ To byly jejich argumenty.
A politici se nenechali dlouho prosit. Beztak v českém parlamentu i vládě sedí ti největší silniční piráti. Neuběhne snad týden, aby je novináři nenačapali při porušování silničních předpisů. Premiér Topolánek jezdí na dálnici Praha – Brno rychlostí až 200 km/h.
Lobbisté teď své požadavky ještě stupňují – chtějí zvýšit povolenou rychlost na dálnicích ze 130 na 160 km/h. Tomu ale neodpovídá stav českých dálnic ani řidičské umění mnohých Čechů.
Čeští dopravní experti odhadují: „Za nezkušené musíme považovat téměř 40 % všech řidičů. To jsou ti, co za rok najezdí méně než 5000 kilometrů.“ Ti nejhorší piráti silnic přitom patří podle statistik k dobře vydělávajícím lidem. Výši pokuty se jen smějí a dál se po silnicí řítí jak šílenci.