Pozor, jsou stále drzejší! Nové triky energošmejdů
Energošmejdi se vracejí. Zejména seniorům podstrkují falešné smlouvy, vydávají se za příbuzné a sázejí na moment šoku. Energetický regulační úřad (ERÚ) varuje, že jejich triky jsou agresivní a promyšlené.
Podle členky Rady ERÚ Markéty Zemanové dobré nabídky obvykle neklepou na dveře. Energošmejdi si vybírají oběti cíleně a nejčastěji útočí přes předem domluvený telefonát, který má působit seriózně. Po příchodu k seniorům pak rozjedou lživou pohádku o tom, že jejich dodavatele odkoupila pochybná zahraniční firma. Podstrčí dokument a tvrdí, že nejde o smlouvu, ale jen o potvrzení schůzky či přihlášku do soutěže zákazník roku. ERÚ zveřejnil i další triky. „U jedné seniorky nechali podepsat smlouvu bez uvedené ceny, produktu i délky trvání. Jiné ženě zprostředkovatel do telefonu lhal, že k žádné změně nedošlo. Další obchodník si vymyslel, že vše potvrdila po telefonu,“ vyjmenovala Zemanová.
Falešný příbuzný
Podvodníci se naučili využívat jmenovek na dveřích a vydávají se za vzdálené příbuzné, aby si otevřeli cestu dovnitř. Přijdou s historkou o dávné rodinné vazbě a snaží se získat důvěru během několika sekund. Jakmile se senior nechá obměkčit, vytáhnou smlouvu a tlačí na rychlý podpis. Trik se podle ERÚ objevuje stále častěji.
Straší výměnou elektroměru
Energošmejdi chodí i bez ohlášení a straší výměnou elektroměru, aby dostali podpis na další podvrženou smlouvu. Martin Bortlík, ředitel Sekce kontroly ERÚ, jasně varuje: „Často sázejí nejen na vidinu skvělé nabídky, jejíž platnost je časově omezená, ale i na strach.“
Falešný policista i falešný bankéř zmátli i obezřetnou ženu a vytáhli z ní milion korun. (říjen 2025)
Podstrčené služby
Častým trikem jsou vymyšlené dodatkové služby, které prý senior musí urgentně schválit. Například čištění kotlů, revize, elektrikář... Zprostředkovatel se vydává za stávajícího dodavatele a naléhá, že bez podpisu bude mít zákazník problémy. Ve skutečnosti ale přinese úplně novou smlouvu na dodávky energií.
