První motocykl na benzín oslavil 140 let: Dřevěná kola a hořící sedadlo
Je to k nevíře, ale první benzínový motocykl na světě slaví 140 let. Stroj Daimler Reitwagen sestrojili v roce 1885 Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach, kteří získali patent 29. srpna téhož roku.
Základem stroje se stala dřevěná kola a vysokootáčkový motor, který vyvinuli Daimler spolu se svým přítelem Maybachem. „První motocykl vypadal jako nástroj na mučení,“ popsala jej trefně americká spisovatelka Melissa Holbrooková Piersonová ve své knize. I přes to se stala dřevěná »jednostopa« s benzinovým motorem základem moderních motorek a Daimlerovi přinesla přezdívku otec motocyklu. Originál bohužel shořel při požáru továrny v roce 1903, dochovaly se ale věrné repliky, které jsou k vidění v muzeích po celém světě.
Co se týká ohně, tak tenhle stroj s ním má neblahé zkušenosti. Na podzim 1885 se na něm poprvé svezli Daimlerovi synové – Adolf ujel tři kilometry, Paul dokonce devět, ovšem při testovací jízdě začalo pod sedícím jezdcem hořet kožené sedadlo, protože zapalování a výfuk byly umístěny přímo pod ním. Nechtěně mu pak začala hořet koudel u p*dele...
Půl koně!
Jednostopé vozidlo poháněné výbušným motorem mělo výkon půl koňské síly a 700 otáček za minutu. Tato mašina vážila 90 kilo, dvě třetiny si z toho vzal motor. Žádné odpružení, ani přední brzda a rychlost 11 km/h. A tehdy to byl velký pokrok.
Mercedes z kočáru
Záhy po motocyklu začali Daimler s Maybachem experimentovat s dvoustopými vozidly. Jejich výtvory zpočátku vycházely z koněspřežného kočáru, na který byl naroubován motor. První vůz pak stvořili v roce 1889. Později založili firmu, která začala prodávat vozy pod značkou Mercedes.
