Policie plánuje: Tahle auta si posvítí na každý hřích

Psaní SMS, telefonování, ale klidně i čtení novin za volantem kamionů a někdy i autobusů! I to jsou důvody, kvůli kterým si policisté na jejich řidiče posvítí novou technikou. Včera vyrazila do provozu.
Podle Portálu nehod mezi lety 2010 až 2023 došlo k celkem 235 787 nehodám, při nichž alespoň jeden z havarovaných vozů byl nákladní automobil. O nešvarech jejich řidičů informujeme pravidelně. Za volantem se často nevěnují řízení, kromě toho, že nebývají připoutaní, klidně za jízdy telefonují, píší SMS, v krajních případech dokonce kamioňáci čtou noviny či sledují filmy.
„Nevěnování se řízení patří mezi nejtragičtější příčiny dopravních nehod. A dost často souvisí s nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem,“ uvedl včera šéf dopravní policie Michal Hodboď, než do ostrého provozu vyslal dvě nové policejní dodávky osazené nejmodernější kamerovou a záznamovou technologií. Oba vozy už dnes křižují místa, kde se nejvíce hřeší. „Zejména na dálnicích a silnicích první třídy s vyšší intenzitou provozu,“ dodávají policisté. Do budoucna vybavení doplní i váhy na ověřování hmotnosti náklaďáků. A úkol je jasný – odhalit hříšníky a pořídit dokumentaci pro následné přestupkové řízení.
Co nové »hračky« umí?
Dodávka se dokáže »rozhlížet« v rozsahu 360 stupňů kvůli speciálním kamerám. Ty sledují činnost řidičů uvnitř vozidel. Každý vůz je také pojízdnou kanceláří, v níž se dají přestupky řešit. „Záznamy můžeme posílat i dalším hlídkám, které tak mohou okamžitě zasáhnout,“ řekl Hodboď.
Ani tma je nezachrání
Řidiči neuniknou ani ve tmě nebo za zatmavenými skly. Pro první případ disponují policejní kamery možností nočního přisvícení. V druhém policisté budou vozy zastavovat a zjišťovat, zda zatmavení odpovídá bezpečnostním předpisům a nebrání ve výhledu.
Méně nehod, ale fatální následky
I když nehod nákladních vozů ubývá, bývají vážnější, než ty osobních aut. Statistika ukazuje, že kamion je součástí zhruba každé páté nehody, mají ale na dálnicích na svědomí 39 % smrtelných událostí a 27 % těch s těžkým zraněním. „Mezi nejčastější příčiny patří nevěnování se řízení (16 usmrcených, 26 %) a jízda po nesprávné straně (7 usmrcených, 12 %),“ uvádí Centrum dopravního výzkumu.